De rondgang: invloed bijtelling op Hyundai
'Hoge verwachtingen voor Ioniq Electric'
Volgend jaar wordt alles anders. Dat is in dit geval niet zomaar een slappe uitspraak die samengaat met wat willekeurige goede voornemens. De bijtellingsregels gaan heftig op de schop. Wie vanaf 1 januari 2017 een leaseauto bestelt, heeft alleen nog stevig fiscaal voordeel als een EV op de leaselijst is aangevinkt. De bijtellingspercentages worden verder gelijkgetrokken, ook met een plug-in hybride scoor je geen laag percentage meer.
Het zou zomaar kunnen dat de vraag naar EV's volgend jaar stevig toeneemt ten opzichte van dit jaar. Wij vroegen Hyundai Nederland naar 2017, het jaar waarin de samenstelling van het Nederlandse wagenpark best eens kan gaan veranderen. Gaan we de Ionic Electric veel zien? "De Electric profiteert van 4 procent bijtelling. We hebben dan ook hele hoge verwachtingen van hoe hij volgend jaar gaat scoren, met name voor de leaserijder en de zakelijke klanten. Daarnaast willen veel bedrijven zich profileren met het model. Het leeuwendeel van de aandacht en van de orders komt van de zakelijke rijder," aldus Hyundai.
Stekker eruit?
De Electric is één van de drie varianten van de Ioniq, die daarnaast ook als Hybrid leverbaar is en volgend jaar als plug-in hybride beschikbaar komt. Daarmee is die laatste te laat om nog te profiteren van het dit jaar aflopende gunstige bijtellingstarief van 15 procent. "Van de plug-in hadden we aanvankelijk niet al te hoge verwachtingen, omdat hij pas in het voordeel van 2017 komt en dan wat regelgeving betreft achter het net vist. We merken wel dat veel mensen toch wel oren hebben naar het rijden van 50 elektrische kilometers en toch dankzij de hybridetechniek langere trips kunnen maken. We zijn er positief over, maar de nadruk zal vooral liggen op de Hybrid en de Electric," legt Hyundai uit.
En de rest?
Wie straks géén EV kiest, kan in 2017 kiezen uit een 'al het andere', auto's die in de bijtellingscategorie van 22 procent vallen. Persoonlijke voorkeur lijkt weer een grotere rol te gaan spelen bij het bestellen van een nieuwe leaseauto. "Iedereen is nu weer gelijk, daar profiteren ook wij van. Het zal weer gaan om de auto, het design, de uitrusting én de prijs. Het totaalpakket wordt weer belangrijk en op dat gebied scoren we als vanouds goed."
Het reguliere modellenaanbod van Hyundai krijgt volgend jaar op bijzondere wijze uitbreiding. "Komend jaar maken we ons op voor de komst van een nieuwe waterstofauto, een speciaal voor brandstofceltechniek ontwikkelde auto. Tot die tijd blijven we de ix35 Fuel Cell aanbieden. Die valt ook in de categorie 4 procent bijtelling."