De nieuwste elektrische sedan van Volvo's moederbedrijf

Geely Galaxy E8

Geely E8
Geely E8Geely E8Geely E8Geely E8Geely E8

Volvo maakt net als merken als Polestar, Lynk & Co en Zeekr deel uit van het bijna uit zijn voegen barstende Geely. Geely verkoopt echter ook onder eigen merknaam auto's. Vandaag maken we kennis met de Geely Galaxy E8, een splinternieuwe elektrische sedan.

Geely is net als Stellantis een gigantisch autoconcern met een flink arsenaal merken in zijn portfolio. Het concern heeft niet alleen Volvo, Polestar en Lynk & Co in bezit, maar heeft ook de touwtjes in handen bij Zeekr, Lotus, de helft van Smart en een hele reeks merken die het alleen in China voert. Geely is niet alleen een kolossale holding, maar ook een automerk. Dat automerk verkoopt auto's onder modellijnen als Emgrand, Bo en Bin en daar kwam er in februari dit jaar eentje bij: Galaxy. Met Galaxy richt Geely zich op relatief hoog gepositioneerde modellen die in meer of mindere mate geëlektrificeerd zijn. Geely heeft al twee Galaxy-modellen: de plug-in hybride L6 en L7. Dat tweetal moet nu zijn meerdere erkennen in deze gloednieuwe Geely Galaxy E8.

De Geely Galaxy E8 is in tegenstelling tot de twee bestaande Galaxy's geen plug-in hybride, maar een volledig elektrisch model. Het uiterlijk van de auto zou je best eens bekend voor kunnen komen. Dat komt wellicht doordat AutoWeek je de E8 in mei al vanuit alle hoeken op patentbeeld konden laten zien. De Galaxy E8 is de productieversie van de tijdens de introductie van Galaxy als label al getoonde concept-car. De auto heeft platte en bijna L-vormige verlichting in het front, opvallend ingevulde achterlichten en door onder meer de verzonken handgrepen een uiterlijk dat relatief vrij is van visuele poespas. De daklijn van de auto loopt vloeiend over in de achterruit en achterklep, waardoor de E8 geen traditionele sedanvorm, maar wel een sedanklep heeft.

De luchtweerstandscoëfficiënt van de Galaxy E8 bedraagt volgens Geely 0,199 en is daarmee vergelijkbaar met die van auto's als de Lucid Air. In de relatief dichte snuit heeft Galaxy 158-ledjes aangebracht waarmee de Galaxy E8 mensen en andere weggebruikers kan begroeten, de bewegingen van klotsend water kan simuleren en zelfs een uitgebreide lichtshow kan geven. Toe maar.

Geely E8

Geely

De Geely Galaxy E8 strekt zich uit over een afstand van 5,01 meter, is 1,92 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis van de EV bedraagt 2,93 meter. Wat formaat betreft kun je hem dan ook vergelijken met auto's als de Tesla Model S. Onder het plaatwerk gaat een variant van de SEA-platformfamilie schuil. Geely past SEA-spullen al toe onder de Polestar 4, Zeekr 001, Zeekr 009, Zeekr X, Smart #1, Smart #3, Volvo EX30 en later ook onder de Polestar 5. Ook auto's al de Lotus Eletre en Emeya staan op een variant van het SEA-platform.

In het interieur vouwt Geely een display met een diagonaal van maar liefst 1,13 meter. Het is een 8K-scherm dat het interieur samen met het yoke-achtige stuurwiel een bijzonder voorkomen geeft. Ook is er uitgebreide kunstmatige intelligentie aan boord. Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet, al zou de E8 in ieder geval een 272 pk sterke aandrijflijn krijgen en een variant krijgen met een actieradius van bijna 670 kilometer. Let wel: volgens de niet zo nauwkeurige Chinese meetcyclus.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.