De Ford Kuga tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht

Alleen als plug-inhybride

Ford Kuga PHEV

We gaan vrolijk verder met de top 20 populairste auto’s van 2024. Op plek 18 vinden we de Ford Kuga, met een verkooptotaal van 4.132 exemplaren. Daarmee is het de populairste plug-in hybride van Nederland en tegelijkertijd de meest gewilde Ford. De Focus volgt met 3.412 exemplaren op de 28e plaats.

Je leest het goed, alle 4.132 exemplaren van de Ford Kuga zijn plug-in hybrides. Sinds 2022 kunnen consumenten de auto alleen nog met deze aandrijflijn bestellen. Voor de politie, die in 2025 ook met de Kuga gaat rijden, wordt een uitzondering gemaakt. Het nieuwe basisvoertuig heeft een ‘full hybrid’ aandrijflijn. Sowieso valt de politie met de neus in de boter, ze gaan meteen van start met het in 2024 gefacelifte model.  

Ford Kuga PHEV

Ford Kuga.

Ford Kuga facelift 

Die facelift brengt de in 2019 gelanceerde Kuga weer in lijn met het nieuwe Ford-gezicht waarbij stoer voor elegant moet gaan. De grotere grille, met daarin het merklogo, springt meteen in het oog, net als de ledstrip die de koplampen verbindt. Een modegril waaraan ook Ford niet lijkt te ontkomen. Ook de achterlichten worden hertekend en het infotainmentsysteem krijgt een technische upgrade. Dat is zichtbaar gemaakt met een groter scherm dat sneller dan voorheen op jouw input reageert. De aandrijflijn krijgt eveneens een update, de Kuga PHEV gaat van 225 naar 243 pk vermogen. 

Aandrijflijnen Ford Kuga 

Al in 2019 werd de Kuga PHEV gelanceerd, een jaar later volgde pas een reguliere benzineversie. Deze 1.5 EcoBoost levert 120 pk, maar was alleen leverbaar in combinatie met de uitvoeringen Trend en Titanium. De koper van een Ford Kuga Titanium kon voor €1.250 upgraden naar een vermogen van 150 pk, wat ogenschijnlijk veel kopers hebben gedaan. Als we het occasionaanbod bekijken zien we dat de versie met 120 pk minder vaak voorkomt dan de 150 pk sterke variant. 

De Kuga Plug-in heeft een naar moderne begrippen grote 2,5-liter motor zonder turbo. Deze draait volgens het Atkinsonprincipe en is gekoppeld aan een transmissie met een cvt-karakter. Daarop is ook de 130 pk sterke elektromotor aangesloten, wat zorgt voor een systeemvermogen van 225 pk. Omdat niet iedereen het gedrag van een cvt onder vollast kan waarderen bootst Ford kunstmatige versnellingen na. De carrière van de Kuga PHEV verliep overigens niet meteen succesvol. Al gauw werd bekend dat het batterijpakket mogelijk brandgevaarlijk was, waardoor Ford de pakketten bij ruim 900 Nederlandse Kuga’s heeft moeten vervangen. 

Wie graag een reguliere hybride, de Kuga FHEV, wil moest de Nederlandse dealer overslaan terwijl het model in landen als België en Duitsland gewoon te koop is. Een aantal Nederlandse autobedrijven beschouwt dat blijkbaar als een gemiste kans en biedt ze op eigen gelegenheid aan

Ford Kuga

Ford Kuga

Ford Kuga wint drie tests 

Dat Ford de Kuga vooral als plug-in verkoopt maakt nieuwsgierig. Hoe brengt de nieuwkomer het eraf tegen PHEV-veteraan Mitsubishi Outlander? Hij scoort een klinkende overwinning met 34 versus 29 punten. “De aandrijflijn van de Outlander komt ondanks de leeftijd redelijk mee en bovendien is hij ruim”, schrijven we. “Maar op het gebied van multimedia en interieur neemt de Ford flink wat afstand en bovendien heeft de Kuga een grotere accu.” Tijdens deze test komt de Kuga 45 kilometer ver op een lading, terwijl de Mitsubishi het tien kilometer eerder voor gezien houdt. 

Het is niet de enige testzege van de gestekkerde Ford, ook de Peugeot 3008 Hybrid moet zijn meerdere erkennen in de auto met het blauwe ovaal. Wel is de overwinning kleiner: 34,5 versus 33 punten. “Ford heeft met de Kuga een plug-in hybride SUV die als pakket helemaal klopt”, is de conclusie. “Hij komt ver op een acculading en heeft zonder te pluggen ook nog een mooi verbruik. Met de rijeigenschappen, ruimte en aankleding is verder ook weinig mis.” De Peugeot mag wat gretiger aanvoelen, ver komen op batterijstroom en met lege batterij ook mooi zuinig zijn, het samenspel van de hybride componenten verloopt minder soepel. Maar: “het totaalpakket is zeker gezien de forse aanschafprijs niet zo goed als dat van de Ford.” 

Vernieuwde Kuga goed, concurrent goedkoper 

De vernieuwde Ford Kuga heeft het iets moeilijker tegenover de Citroën C5 Aircross en wint de test met slechts een halve punt verschil. Dat ligt allerminst aan de kwaliteiten van de Kuga. “Je voelt dat de Ford onderhuids net wat frisser is”, luidt de conclusie. “De C5 Aircross is allerminst slecht, maar in feite kan hij op geen enkel onderdeel winnen, behalve met zijn gunstige prijsstelling. Dat is niet genoeg voor de overwinning: die gaat naar de Ford.” 

Elke keer scoort de Kuga punten mijn zijn soepele hybride aandrijflijn, waarmee je ook bij een lege batterij vrij gemakkelijk 1 op 18 haalt. De elektrische actieradius varieert in de tests tussen 45 en 52 kilometer. Dat de Kuga PHEV net wat minder fijn rijdt dan een ‘normale’, 300 kg lichtere 1.5 EcoBoost merk je eigenlijk pas achter het stuur van zo’n 150 pk sterke benzineversie

Ford Kuga

Gebruikers over hun Ford Kuga 

Het succes van de Kuga leidt tot niet minder dan 57 gebruikersreviews op deze site. In de rubriek ‘Praktijkervaring’ namen we je er in vogelvlucht mee doorheen. Eigenaren onderschrijven de testconclusies en zijn overwegend tevreden met de rijeigenschappen van hun plug-in hybride SUV. Wel merkt een aantal rijders op dat de ruim 1.700 kg zware Kuga niet de sportieve Ford is van weleer.  

Het ruimteaanbod valt wel goed in de smaak, net als de hybride aandrijflijn en het elektrische rijbereik. Eén bestuurder slaagt er zelfs in om 84 kilometer op een lading te rijden. Minder fijn vindt men de stoelen, met name de zittingen blijken voor veel bestuurders iets te kort, en de constructie van de hoedenplank wordt als niet erg degelijk ervaren. Ook stranden enkele rijders met een lege 12V-accu. 

Conclusie Ford Kuga 

De Ford Kuga blijkt vooral een sterke allrounder en met die eigenschap kan hij veel concurrenten de baas. Zijn status als best verkopende Ford van Nederland heeft hij dus niet zomaar, al is dat vanwege het verscheiden van de Fiesta en - in mindere mate – Mondeo makkelijk scoren. We verwachten dat de Kuga-verkopen dit jaar opnieuw een impuls krijgen,  

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.