De eerste Toyota Corolla heeft een belangrijk aandeel in succes Japanse auto
Ode aan de E30
De opmars, de doorbraak en het uiteindelijke succes van de Japanse personenauto is niet aan één fabrikant of aan één model toe te schrijven. Maar de Toyota Corolla die in 1974 het levenslicht ziet, heeft er beslist een belangrijk aandeel in. De is was een bundeling van de sterke kanten van de Japanse auto-industrie. We zetten generatie E30 in het zonnetje.
Hoe ziet het aanlooptraject van de Corolla eruit?
De Corolla is al enigszins een gevestigde naam wanneer Toyota begint aan de derde generatie van zijn ‘compacte middenklasser’. Beter, ruimer, stiller en luxueuzer dan voorheen zijn de logische uitgangspunten. Maar uitgerekend bij de introductie van het nieuwe model zit de wereldeconomie in zwaar weer vanwege de oliecrisis. Die raakt de auto-industrie flink. Een laag brandstofverbruik is plotseling belangrijker ooit, dus verschijnt deze nieuwe generatie Corolla op een goed moment. Niet te gek, niet te groot en met bescheiden, efficiënte motoren waarmee je lange tijd voort kunt. Maar … dat blijkt niet genoeg. Toyota moet plotseling nog flink aan de bak. Al één jaar na de introductie van de Corolla E30 moet het motorenaanbod op de schop om de krachtbronnen te laten voldoen aan de nieuwe emissie-eisen die in 1975 van kracht worden.
Hoe wordt hij onthaald door pers en publiek?
Je kunt gerust stellen dat deze Corolla voor Toyota de grote doorbraak in de Verenigde Staten betekent, een heel grote en belangrijke exportmarkt. Maar ook Japan valt massaal voor de nieuwe Corolla. Het model schopt het in het jaar van zijn introductie meteen tot best verkochte personenauto van Japan. De E30 is een grote stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, maar de autojournalisten hebben ook wat kritiekpunten. Ze bestempelen de Corolla als ‘lomp en zwaar‘ en ‘minder ruim dan verwacht’. Bovendien is zijn vanafprijs wat aan de hoge kant vergeleken bij toenmalige concurrenten en de achterwielophanging van de achterwielaangedreven Corolla omschrijft het journaille als ‘simpel’. Dat is die starre as met bladveren zonder enige twijfel ...
Hoe revolutionair is hij eigenlijk?
De derde generatie van de Corolla is niet baanbrekend, noch vernieuwend. Maar hij doet een paar dingen heel erg goed. De E30 is leverbaar in een groot aantal verschillende carrosserievarianten en motoriseringen, voor elk wat wils. Daarnaast hebben de Japanners serieus ingezet op zuinige motoren die toch voldoende vermogen leveren. De lean burn technologie doet zijn intrede bij de lancering van deze generatie Corolla, het principe waarbij maximaal rendement uit zo min mogelijk brandstof wordt gehaald. Al in de jaren 60 tuigt Toyota in Japan een serieus technisch project op, met als inzet minder uitstoot zonder in te boeten op prestaties. Die opgedane kennis komt in 1975 goed van pas, wanneer Toyota in rap tempo een aantal motoren in de dan piepjonge Corlla moet vervangen door schonere en zuinigere krachtbronnen. Halverwege 1975 zijn alleen een schone 1.4 en 1.6-motor leverbaar voor al die Corolla’s. In het najaar komen daar een moderne, schone 1,2-liter, een 1.600-cc viercilinder en een 1,3-liter motor bij.
De favoriete motorisering van Corolla generatie drie is de 1.200, of 1.166 cc om precies te zijn. Dat viercilinder naaimachientje is goed voor 64 pk. De vierbak drijft de achterwielen aan en daar moet een starre achteras met bladveren de boel op de weg houden. Nog wat leuke specificaties: zijn gezinsauto-aspiraties zie je terug in de afmetingen: de lengte van 3 meter 99. Niet gering voor die tijd. Gewicht: 830 kg, een tankinhoud van 50 liter, in combinatie met een gemiddeld verbruik volgens fabrieksopgave van 1 op 12,4. De topsnelheid bedraagt 145 km/h en de sprint van 0 naar 100 kost 14, 5 seconden.
Wat zijn de keuzes bij de marktintroductie?
Een sterk punt van ‘de ultieme gezinsauto’ zoals de Japanners de nieuwe Corolla destijds noemen is zijn pallet aan uitvoeringen. We noteren een tweedeurs of vierdeurs sedan, een tweedeurs coupé, een tweedeurs coupé met hardtop, later gevolgd door een driedeurs liftback (een soort gestrekte hatchback, bij ons Sportswagon genaamd), een driedeurs of vijfdeurs stationwagon en zelfs een driedeurs bedrijfsuitvoering is leverbaar. Aan motoren in tweede instantie dus ook geen gebrek met een 1,2-liter, 1,3, 1,4 en twee versies van een 1,6-liter motor, met een dubbele bovenliggende nokkenas voor de rappere variant. Schakelen of liever een automaat? Zeg het maar. Er is een handgeschakelde vier- of vijfbak leverbaar en een twee- of drietraps automaat. Toyota positioneert de Corlla E30 als de betaalbare gezinsauto voor Jan Modaal. Bereikbaar, betrouwbaar en bescheiden. Ingetogenheid hoort bij de Japanse cultuur en vanzelfsprekend hebben de Japanse merken in het midden van de jaren 70 nog veel terrein te winnen in de buitenlandse markten. Maar de opmars, ook die van Toyota, is onstuitbaar ingezet.
Wat zijn de concurrenten?
We gaan terug naar 1974 en hoe bijzonder is het om op een model te stuiten dat ook toen al de concurrent was van de Corolla. Dan hebben we het over de Honda Civic. Die beleeft in 1972 zijn marktintroductie en komt vanaf 1973 ook naar Europa. Dwars voorin huist een geraffineerde, watergekoelde viercilinder motor van 1.200 cc. De Civic is er als drie- en vijfdeurs hatchback en als stationwagon. Tevens zijn er twee- en vierdeurs varianten met een klein achterklep. De eerste generatie Civic loopt tot 1979, net als de Corolla. De Civic legt het met zijn ruimte af tegen de Corolla, want de Honda is gewoon een ukkepuk van 3 meter 54. De vier- dan wel vijfdeurs versie (met 1.500-motor) schopt het tot 3 meter 69. Pas in 1976 gaat de fabrikant serieus de kant op van gezinsauto’s met de introductie van de Accord. Aan raffinement geen gebrek in de Civic, want die kleine Honda heeft wel mooi voorwielaandrijving en daar is de Corolla nog lang niet aan toe in 1974.
Honda Civic
Datsun 120Y
Wat we tegenwoordig niet meer tegenkomen in Nederland is Datsun. Maar de auto-afdeling van het grote Nissan-concern heeft een model waartegen de Corolla het moet opnemen: de Datsun 1200. In Japan is dit de grootste rivaal van de Corolla. Het model gaat daar als Nissan Sunny door het leven. De Datsun 1200 en de Toyota Corolla zijn in Japan wat de Opel Kadett en de Volkswagen Golf in Europa zijn op dat momen: aartsrivalen. Net als de Corolla is ook de Datsun 1200 als sedan en als stationwagon verkrijgbaar. In 1973 zet Nissan de strijd verder op scherp met de introductie van de 1200-opvolger, de Datsun 120Y. Best een kek ding om te zien en met 3 meter 95 een serieuze tegenstrever. Maar ook de Datsun moet het doen met achterwielaandrijving en een starre achteras met bladveren. De 1.171 cc metende viercilinder is goed voor 60 pk en die is leverbaar in twee- en vierdeurs koetswerken én in de coupé. Daarnaast is er nog de 120Y Stationwagon.
Nog bijzonderheden tijdens zijn levensloop?
De Japanners uit die tijd maken furore met veel auto voor je geld en goede, betrouwbare techniek. De uitrusting is goed voor elkaar vergeleken met de Europese concurrenten, eiganren roemen de versnellingsbakken om hun directe en precieze bediening, de algehele ergonomie wordt alom ervaren als goed. Maar de keerzijde is een bovengemiddelde roestgevoeligheid. Deze generatie Corolla heeft serieus last daarvan, en datzelfde geldt voor de concurrenten Honda Civic en Datsun 120Y. Daarnaast blijft het veercomfort achter bij de gevestigde Europese auto’s van toen. Met name de eerste Civic is een eersteklas stuiterbak. De Japanse autofabrikanten staan halverwege de jaren 70 in hun thuisland en zelfs in de Verenigde Staten aanmerkelijk hoger op de status-ladder dan in West-Europa. In Japan vechten Nissans Sunny en Toyota’s Corolla coupé in race-trim op de racecircuits spijkerharde duels uit.
Nog een bijzonderheid is een Corolla van de generatie hiervoor, die geen Toyota is: de Daihatsu Charmant. De grootste Daihatsu die deze oudste Japanse autofabrikant levert op dat moment is feitelijk gewoon een Corolla. In Japan voert Toyota zelf een Sprinter, dat is een zustermodel van de Corolla coupé, maar dan met een andere naam. Eind 1979 maakt de vierde generatie van de Corolla zijn entree.
Welke uitvoering spreekt het meest tot de verbeelding?
De Corolla E30 spreekt nauwelijks tot de verbeelding. Het is domweg het betrouwbare en betaalbare antwoord op een dagelijkse en groeiende mobiliteitsbehoefte van steeds meer gewone, doorsnee mensen. Gelukkig is Toyota in de jaren 70 wel zo verstandig om een coupé aan deze Corolla-familie toe te voegen. Voor de eeuwige vrijgezel of stellen zonder kinderwens. Technisch voegt die coupé niets toe, het afwijkende uiterlijk onderscheidt hem van zijn doorsnee broers en zussen. Maar dat is begrijpelijk, want voor de klanten die een stapje hogerop de sportladder willen, heeft Toyota de Celica (de eerste generatie van 1970-1977) klaar staan. Ook dat model biedt geen technische hoogstandjes met zijn starre as met bladveren achter, maar de krachtige 1,6-liter motor en zijn opvallende en zeer geslaagde carrosserie maken veel goed. Als basis van de Celica fungeert de grotere Carina.
Wat is de impact van de Corolla?
Deze E30 legt in Europa de basis voor de goede naam en faam van Toyota in het algemeen en die van de Corolla in het bijzonder. Een goede auto, waaraan je vrij zorgeloos veel plezier beleeft. Dat plezier zit hem niet zozeer in rijbeleving, maar in trouwe dienst, jarenlang, tegen realistische kosten. Het plezier haal je uit de prettige bediening, daarvan kun je echt genieten. Schakelaars en knoppen voelen fijn en functioneren probleemloos. De Corolla E30 heeft waargemaakt waarmee Toyota beroemd, geliefd en succesvol is geworden, de grootste ter wereld zelfs. Aleen dat roestprobleem ...
Hoeveel zijn er nog over?
Volgens dataleverancier Vinacles staan er in Nederland nog slechts 13 Corolla's van de E30-generatie geregistreerd met actief kenteken: zes sedans, drie coupes, drie hatchbacks en een stationwagon. Daarmee is deze Corolla een zeldzaamheid geworden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active | NL-Auto | Climate Control | Parkeercamera | Apple Carplay /- Android Auto |
- 2022
- 87.606 km

Toyota Corolla Hybrid 140 GR Sport+Plus Pack
- 2025
- 2 km

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid 184pk CVT Business Intro Navigatie Multi Media Trekhaak
- 2019
- 117.946 km