De Dacia Spring is bijna helemaal nieuw!

Metamorfose voor in- en exterieur

100 reacties

Video

De goedkoopste nieuwe elektrische auto, de Dacia Spring, gaat zijn tweede levensfase in. Dat gebeurt niet met een compleet nieuw model, maar je moet goed kijken om het origineel in deze zeer stevig vernieuwde Dacia Spring te herkennen.

De Dacia Spring staat sinds 2021 op de Nederlandse prijslijsten. Aanvankelijk kostte hij nog geen 18 mille en inmiddels betaal je bijna 22.000 euro voor de basisversie, maar daarmee is de Spring evengoed met afstand de goedkoopste elektrische auto die je nieuw kunt kopen. Eerlijk is eerlijk: dat is de Spring ook wel aan te zien. Hij is klein en oogt vanbinnen en vanbuiten ronduit goedkoop, en niet zo heel modern bovendien. Dat is niet gek, want een Spring is in feite de elektrische en voor Europa wat aangepaste versie van de Renault Kwid. Die auto bestaat al sinds 2015 en is bedoeld als betaalbaar model voor wereldwijde groeimarkten, maar is dus al bijna negen jaar onder ons.

De Dacia Spring werd al eerder vernieuwd, al was die update in 2022 de naam ‘facelift’ eigenlijk niet waard. Dat maakt Dacia nu echter ruimschoots goed. Vrijwel elk paneel is nieuw en dat is nog duidelijk zichtbaar ook. Een compleet nieuwe, op de Duster geïnspireerde neus en een veel strakkere kont worden met elkaar verbonden door eveneens strakgetrokken flanken, met horizontale vouwen die er eerst niet zaten en een compleet anders gevormd, veel minder gewelfd paneel onderaan de portieren. De verlichting is vooraan nog steeds uitgesmeerd over twee lagen, maar het accent ligt nu veel sterker op de bovenste lichtunits. Die vormen optisch één geheel met de grille en zijn voorzien in led-dagrijverlichting. Eronder zitten de eigenlijke koplampen, waarvan het (nog altijd) halogeenlicht nu door lensjes wordt verspreid.

Volgens Dacia is het dak het enige carrosseriepaneel waaraan niets verandert. Dat geloven we meteen, maar door de verwijderde dakrails verandert er op dat dak toch nog iets. Die dakrails zaten er voorheen puur voor de sier (geen daklast toegestaan) en het verwijderen ervan levert een iets betere stroomlijn op.

Interieur

Het oude Spring-dashboard boven, het nieuwe onder. Je ziet: bijna alles is nieuw!

Vanbinnen is de metamorfose zo mogelijk nog groter dan aan de buitenkant. Een compleet nieuw en vele malen strakker en moderner ogend dashboard tilt het binnenste naar een veel hoger niveau. Dat betekent niet dat het ineens een Rolls-Royce is, maar wel dat de kleine EV zijn budgetvriendelijke karakter nu veel meer op een positieve manier lijkt te omarmen. In plaats van misplaatste camouflagepogingen met pianolak zien we nu simpele, strakke, maar toch creatieve vormen en kleuren. Het geheel oogt robuust, er is meer opbergruimte dan voorheen en er zijn allerlei geinige accessoires om de boel wat op te leuken, zoals telefoonhouders, lampjes en een tweede dashboardkastje.

Een telefoonhouder is trouwens ook standaard op de goedkopere versies, waarin je smartphone de rol van infotainmentscherm kan overnemen door middel van een app. Die oplossing kennen we al uit andere Dacia’s, maar is nu dus ook mogelijk op de Spring. De standaard aanwezige radio (met Bluetooth) laat zich dan bedienen met de knoppen op het stuur en het digitale instrumentarium. Duurdere versies hebben Media Nav Live, een nieuw infotainmentsysteem met een 10-inch touchscreen. Net als in de auto’s van moederbedrijf Renault is het systeem gebaseerd op Android Automotive van Google, wat allerlei voordelen biedt. Google Maps hoort daar in dit geval dan weer niet bij, want de navigatie komt van Here. Geen nood: Android Auto en Apple CarPlay zijn ook gewoon aanwezig.

2020: de oorspronkelijke Dacia Spring

2022: een milde facelift, die vooral het nieuwe Dacia-logo brengt.

2024: alleen de basislijnen zijn nog herkenbaar.

Hoewel de Dacia Spring om allerlei redenen nog steeds geen auto voor lange afstanden is, is hij om twee redenen wel een stuk comfortabeler. De eerste daarvan is het stuurwiel, dat voor het eerst in hoogte verstelbaar is. Op dat stuur vinden we nu voor het eerst knoppen voor de cruisecontrol, ook een heel fijne extra. Om aan de laatste Europese eisen te voldoen, krijgt de Spring er sowieso heel wat hulpsystemen bij. Het beste nieuws is dat Dacia een goede manier heeft gevonden om de irritantste onder die systemen in één klap uit te schakelen: een programmeerbare knop. Schrijf mee, andere autobouwers!

Omdat de basis van de Spring ongewijzigd blijft, geldt dat natuurlijk ook voor de bagageruimte en de ruimte op de achterbank. Toch is er ook hier winst, want op de uitgebreide accessoireprijslijst prijkt een heuse ‘frunk’. Het laadruimpje laat zich in een paar minuten onder de motorkap schroeven en dat betekent dat je de loze ruimte aldaar kunt gebruiken voor laadkabels en ander klein grut. Best prettig.

De techniek

En dan nu het slechte nieuws: in technisch opzicht verandert er bijna niets aan de Dacia Spring. We noteren wat kleine nieuwtjes, zoals een V2L-mogelijkheid om je koffiezetapparaat van stroom te voorzien en een optie om laadsessies te plannen. Het vermogen van de Spring blijft als vanouds steken op  45 of 65 pk, maar dat hogere vermogen is niet langer voorbehouden aan de duurste Extreme-versie. Het kan ook op ‘middelversie’ Expression, zij het tegen meerprijs.

De Spring heeft nog altijd geen driefasenlader en haalt aan de snellader nog altijd maximaal 30 kW, ook nog alleen als de optionele mogelijkheid daartoe is aangevinkt. De accu meet een bescheiden 26,8 kWh en is alleen door een al even bescheiden stroomgebruik voldoende voor een rijbereik van een weinig indrukwekkende 220 kilometer.

Is dat erg? Volgens Dacia niet. De gemiddelde Spring-rijder blijkt 37 kilometer per dag af te leggen en heeft er op zo’n gemiddelde dag dus ruim genoeg aan, maar voor de uitschieters is iets meer bereik toch best prettig. Bovendien zit de concurrentie niet stil. Volkswagens budget-EV’s laten nog even op zich wachten, maar Citroëns ë-C3 komt er al aan en biedt voor een paar duizend euro extra meer ruimte, meer vermogen en meer bereik. De Dacia Spring blijft echter ook in zijn nieuwe vorm de állergoedkoopste EV en dat is ook wat waard. Hoe duur de nieuwe Spring precies is, leren we in de lente. Renault Group-CEO heeft volgens Autonews door laten schemeren dat de Spring nog wat scherper geprijsd wordt dan eerder. De marktintroductie volgt even na die ‘spring’, namelijk in de zomer van dit jaar.

Dacia Spring 2024
Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring ElectricDacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024Dacia Spring 2024

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.