De Dacia Bigster is nooit echt kaal – Back to basics
Journey en Extreme ongeveer even duur
Waar de Dacia Duster standaard écht kaal is, is de grotere Bigster in Nederland minimaal een Expression. Dat betekent dat hij nooit écht kaal is en dat je voor dik 30 mille echt héél veel SUV in huis haalt.
Dacia Bigster Eco-G 140 Expression - €31.000
(Dacia Bigster Mild Hybrid 140 Expression - €32.500)
Vandaag staan er eens twee uitvoeringen en prijzen boven deze tekst, want de lpg-versie Eco-G staat nog niet in de configurator. De auto op de foto’s is dan ook een Mild Hybrid 140, de goedkoopste benzineversie. Aan de buitenkant zie je daar als het goed is niets van en de variant op gas staat al wel op de prijslijst, dus we nemen hem toch alvast mee.
In totaal zijn er trouwens liefst vier motorvarianten van de Bigster, die er ook nog als 4x4 en als full-hybrid is. Daarnaast zijn er vier uitvoeringen. Wie die uit elkaar wil halen, kan het beste even door een ruitje naar binnen gluren. De Expression heeft deels blauwe stoelbekleding, de Journey lichtgrijze bekledingselementen en de Extreme donkergroene. Topversie Launch Edition krijgt het grijs van de Journey mee, maar is weer herkenbaar aan zijn extra dikke wielen en zwarte dak. Die uitvoering is er trouwens alleen in combinatie met de Hybrid 155-aandrijflijn en kost dan €39.000, dus dat is grofweg de top op Bigster- en Dacia-gebied.


Van boven naar beneden: blauw voor de Expression, groen voor de Extreme en lichtgrijs voor de Journey en Launch Edition.
Journey versus Extreme
De Expression, de Extreme en de Journey zijn allemaal met alle uitvoeringen te combineren, waarbij er met laatstgenoemden wat opmerkelijks aan de hand is. Het prijsverschil tussen Extreme en Journey is in feite te verwaarlozen. De Journey is steeds €100 goedkoper, maar heeft mooi wel de elektrisch bedienbare achterklep en deels elektrisch verstelbare stoelen die op de Extreme ontbreken. De Extreme zet daar echter een elektrisch te openen panoramadak tegenover (optie bij de Journey) en ziet er met zijn koperkleurige accenten bovendien wat stoerder uit.
Expression
De Expression, waarover het vandaag ten slotte gaat, heeft die fratsen allemaal niet. De basisversie is echter allerminst kaal en krijgt gewoon een 10,1-inch touchscreen met draadloze smartphone-koppeling, een regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels, climatecontrol met twee zones, lederen stuurwielbekleding, (niet-adaptieve-) cruisecontrol, 17-inch lichtmetaal en ledkoplampen mee. Stoelverwarming ontbreekt, maar dat is met het ‘Pack Winter’ van €500 eenvoudig op te lossen. Voor dat geld krijg je er trouwens ook meteen een verwarmde voorruit en stuurwielverwarming bij. Zelfs metallic lak is standaard, mits je bereid bent om voor het opvallende ‘Rouge Terracotta’-oranje te gaan. Uni-wit kan ook, maar kost €200 extra. Andere metallic-lakkleuren kosten €700 extra, maar bij de Launch Edition is er vrije (gratis) keuze.
De keuze van de auteur
Laat ik vooropstellen dat er met de basisversie van deze Dacia heel goed te leven is. Eigenlijk laat de Expression maar bar weinig te wensen over, maar het prijsverschil met de luxere versies is te overzien en het verschil vaak subtiel. Zo hebben de Extreme en de Journey niet vier luidsprekers, maar zes. Fijn, net als het 10-inch digitale instrumentarium dat desgevraagd via de telefoon ook Google Maps-navigatiekaarten toont. Keyless entry is ook fijn en alles bij elkaar is de extra investering van zo’n €2.000 toch wel de moeite waard.

De Extreme is de goedkoopste optie met schuifdak, maar door die groene stoelbekleding is een andere exterieurkleur bijna noodzaak.
Dan rest de vraag welke het wordt, want de Expression en de Extreme zijn zoals gezegd ongeveer even duur. De belangrijkste optie die ik zeker zou willen, is het panoramadak. Dat kan open en draagt in mijn ogen veel bij aan de levensvreugde aan boord. De Extreme is dan de goedkoopste optie, want die heeft dat dak standaard. Het ‘probleem’ is echter dat ik de standaard oranjekleurige lak niet mooi vind staan bij diens groene bekleding. Een kleur-upgrade naar ‘Vert Cèdre (ook donkergroen) ligt daarmee voor de hand, maar drijft de prijs samen met het Pack Winter op naar €35.700 voor een Mild Hybrid 140. Voor dat bedrag is er ook een andere route mogelijk, in de vorm van een Journey in standaard-oranje en met Pack Winter én optioneel panoramadak. Het totaal komt dan op €35.750 en zou vermoedelijk mijn keuze zijn, want de Journey voorziet standaard in de elektrisch bedienbare achterklep en de deels elektrisch bedienbare stoelen die de geconfigureerde Extreme niet heeft.

'Mijn' Journey, met panoramadak en stoelverwarming.
De motorkeuze wordt hierbij trouwens compleet gedicteerd door de configurator. De handgeschakelde mild-hybrid is ongetwijfeld een prima optie, maar de lpg-versie is dat wat mij betreft zeker ook, nu de G3-regeling intact blijft. Daarmee wordt ‘mijn’ Bigster toch weer wat goedkoper.
De Hybrid 155-optie (vanaf €35.000) is de enige keuze voor wie een automaat wil, en heeft bovendien het laagste verbruik en (als enige) adaptieve cruisecontrol. Met die motor is de ‘Launch Edition’ echter wel verleidelijk, want die is standaard voorzien van alle opties met €39.000 niet veel duurder dan de €38.250 die een Journey Hybrid 155 met de door mij gewenste opties kost.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Journey / Demo Amsterdam West
- 2025
- 0 km

Dacia Bigster Hybrid 155pk Journey Adapt. cruise | 360° Camera | Navi | Panoramadak | Stoel-/stuur-/voorruitverw.
- 2025
- 1.001 km

Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Journey 360° Camera | Adapt. Cruise | Navi | Parkeersens. v+a | Stoel-/stuur-/voorruitverw. | Panoramadak
- 2025
- 2.609 km