AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De BMW X3 is los!
119
BMW heeft het X-gamma met de introductie van de geheel nieuwe X3 gladgestreken. De nieuweling groeit aanzienlijk en bevindt zich nu precies tussen de X1 en X5 in het gamma.
De nieuwe BMW X3 is 4,65 meter lang en de wielbasis is 2,81 meter. Hierdoor neemt de beenruimte achterin met 20 millimeter toe. De auto is 1,88 meter breed en 1,66 meter hoog. De inhoud van de bagageruimte is nu 550 liter, 70 liter meer dan voorheen. Het laadruim kan worden uitgebreid tot 1.600 liter. Ondanks de toegenomen lengte is de nieuwe X3 tot 25 kilogram lichter dan z'n voorganger.
Bij de introductie zijn er slechts twee motoren leverbaar. De eerste versie is de xDrive35i. Deze heeft een 3,0-liter turbomotor onder de kap, goed voor 306 pk en 400 Nm. De zescilinder is gekoppeld aan een achttraps automaat. Het gemiddeld verbruik is 8,8 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is 204 g/km. De sprint naar 100 km/h kost 5,7 seconden en de topsnelheid is 245 km/h.
Voor de dieseladepten is er de xDrive20d. Deze heeft een viercilinder diesel onder de kap, goed voor 184 pk en 380 Nm. BMW koppelt deze diesel aan een handgeschakelde zesbak, een automaat is een optie. Het verbruik is 5,6 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 149 g/km.
Bij de introductie zijn er slechts twee motoren leverbaar. De eerste versie is de xDrive35i. Deze heeft een 3,0-liter turbomotor onder de kap, goed voor 306 pk en 400 Nm. De zescilinder is gekoppeld aan een achttraps automaat. Het gemiddeld verbruik is 8,8 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is 204 g/km. De sprint naar 100 km/h kost 5,7 seconden en de topsnelheid is 245 km/h.
Voor de dieseladepten is er de xDrive20d. Deze heeft een viercilinder diesel onder de kap, goed voor 184 pk en 380 Nm. BMW koppelt deze diesel aan een handgeschakelde zesbak, een automaat is een optie. Het verbruik is 5,6 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 149 g/km.
Auto Start Stop
Beide X3's profiteren van BMW's Auto Start Stop systeem. Het is voor het eerst dat BMW dit systeem combineert met een zescilinder. Ook was het nog niet eerder leverbaar in combinatie met een automatische transmissie.
Dynamic Damper Control en Performance Control zijn optioneel leverbaar. Het eerste systeem past de demping automatisch aan de omstandigheden aan en stelt de bestuurder in staat het rijgedrag van de auto in te stellen. Er zijn drie rijmodi: Normal, Sport of Sport+. Performance Control doet gerichte remingrepen aan de achterwielen om actief de aandrijfkrachten over de achteras te verdelen.
Beide X3's profiteren van BMW's Auto Start Stop systeem. Het is voor het eerst dat BMW dit systeem combineert met een zescilinder. Ook was het nog niet eerder leverbaar in combinatie met een automatische transmissie.
Dynamic Damper Control en Performance Control zijn optioneel leverbaar. Het eerste systeem past de demping automatisch aan de omstandigheden aan en stelt de bestuurder in staat het rijgedrag van de auto in te stellen. Er zijn drie rijmodi: Normal, Sport of Sport+. Performance Control doet gerichte remingrepen aan de achterwielen om actief de aandrijfkrachten over de achteras te verdelen.
Ook is BMW Connected Drive leverbaar. Dit pakket bestaat uit voorzieningen als iDrive, internet, Head-Up Display, Adaptive Cornering Headlights, Adaptive Cruise Control en Top View.
BMW toont de nieuwe X3 op de Autosalon van Parijs (oktober) voor het eerst aan het grote publiek. De marktintroductie volgt rond de jaarwisseling.