De BMW M5 Touring is terug als 727 pk sterke powerwagon

Vanaf ruim €146.000

BMW M5 Touring
BMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 TouringBMW M5 Touring

Voor het eerst sinds het verdwijnen van de M5 Touring van de E61-generatie brengt BMW weer een M5 Touring op de markt. Op een nieuwe BMW M5 Touring hebben we dus zo'n 14 jaar moeten wachten, maar daaraan is nu een eind gekomen. Dit is de splinternieuwe BMW M5 Touring, bewapend met vele kilo's aan techniek en een vermogen van maar liefst 727 pk.

De M-afdeling van BMW bewandelt de laatste tijd een pad dat net even anders loopt dan je gewend bent. Voor het eerst in de geschiedenis van de M3 levert het een M3 Touring en tegenwoordig zijn diverse M-modellen - waaronder de uiterst barokke XM - voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Zo ook de nieuwe BMW M5. Die is er sinds sinds het verdwijnen van de M5 Touring op basis van de vijfde generatie 5-serie (E60/61) niet meer als stationwagon geweest. Maar als een M3 Touring mag bestaan, dan mag een M5 Touring dat ook. Wat doet BMW? Inderdaad, het brengt de M5 Touring terug. Snoer je hond maar goed vast, want voor je het weet zit hij met zijn snuit tegen de achterruit gedrukt.

De achterkant van de M5 Touring zie je vast vaker dan de voorzijde ...

Net als de BMW M5 Sedan is ook de nieuwe M5 Touring bedeeld met een beresterke aandrijflijn. Helaas voor wie daarvan niet warm wordt: dat is een plug-in hybride krachtbron. Die levert desondanks een buitenissig grote hoeveelheid pk's. Onder de kap ligt een 4.4 biturbo V8 die 585 pk en 750 Nm opwekt. Enkel die achtcilinder is al bijna zo krachtig als de reguliere vorige M5 (600 pk). De 4.4 V8 krijgt in dit geval bijval van een 197-pk elektromotor. Die combinatie levert de BMW M5 Touring een systeemvermogen op van 727 pk en 1.000 Nm. Schakelen gaat - hoe kan het ook anders - met de achttraps M Steptronic-automaat. M-vierwielaandrijving, M-ophanging, een adaptief M-onderstel, een mee- en tegensturende achteras én het actieve M-differentieel maken stuk voor stuk deel uit van het M5 Touring-feestje.

De eerste BMW M5 Touring (E34) ...

De BMW M5 Touring knalt in 3,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De M5 Sedan is op de 0-100-sprint een verwaarloosbare tiende van een seconde rapper. De topsnelheid is in beginsel begrensd op 250 km/h, maar die valt met het optionele M Driver's Package te verhogen naar 305 km/h. Net als de M5 Sedan heeft de M5 Touring een 18,6-kWh accupakket aan boord. Dat levert hem een elektrische actieradius op van 67 kilometer. Je kunt dus volledig geruisloos met een M5 Touring in alle vroegte door de stad zoeven. Wel zo netjes! Overigens is de M5 Touring op elektrokracht ook buiten de stad op zijn plek. Op enkel elektrokracht kun je een snelheid tot 140 km/h bereiken. Achter de 20-inch voorwielen en 21-inch achterwielen treffen we M Compound-remmerij die een op stoom gejaagde M5 Touring weer tot bedaren moet brengen. Potente remmerij is beslist op zijn plek, want de M5 Touring legt 2.550 kilo in de schaal, 40 kilo meer dan de M5 Sedan.

... en de voorlaatste (E61, met 5.0 V10).

Vanbuiten pik je de nieuwe BMW M5 Touring er zo uit. Hij oogt niet alleen 'dikker' dan een milder gemotoriseerde BMW 5-serie of i5 Touring, hij is het ook. De flink uitgeklopte voor- en achterschermen maken de M5 Touring tot 7,5 centimeter breder dan een regulier exemplaar. Het uitbundige bumper- en spoilerwerk rondom is samen met een uitbundige diffuser met vier volvette knalpijpen in staat om de laatste twijfelaar alsnog over de streep te trekken.

In Nederland kost de BMW M5 Touring €146.604. Daarmee is hij slechts iets duurder dan M5 Sedan die vanaf €144.347 van eigenaar wisselt.

Station of Sedan

Zoals gezegd is het niet voor het eerst dat BMW een M5 Touring op de menukaart heeft staan. Zo was niet alleen de reeds genoemde vijfde generatie BMW 5-serie er al M5 Touring (met machtige V10), ook de derde generatie 5-serie (E34) bracht een M5 Touring voort. Evenals de sportieve AMG-topversies van de Mercedes-Benz E-klasse is de absolute topper van de 5-serie nu in twee carrosserievarianten verkrijgbaar. Audi levert de RS6 vooralsnog enkel als Avant. Het is niet ondenkbaar dat benzine-opvolger RS7 op termijn ook een sedan- of liftbackversie krijgt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (157)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.