De basisversie van de Kia EV3 maakt het de Niro moeilijk – Back to Basics

Maar geen warme billen

Kia EV3 vs. Kia Niro EV Back to Basics
Kia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to BasicsKia EV3 vs. Kia Niro EV Back to Basics

De Kia EV3 is een compacte ‘dedicated’-EV die eigenlijk maar één vraag oproept: hoe verhoudt hij zich tot de op papier aardig gelijkwaardige Kia Niro EV? We doen een eerste poging om daarachter te komen, vooral aan de hand van de basisuitrusting.

Kia EV3 58,3 kWh Air - €36.995

Kia Niro EV Light - €38.995

De Kia EV3 is korter en lager dan de Kia Niro en heeft zowaar ook een nipt kleinere wielbasis, maar veel schelen doet het allemaal niet. Het is in ieder geval niet genoeg om hem in een ander segment te doen belanden, dus vissen beide auto’s in dezelfde vijver. Wat betreft bagageruimte is het van hetzelfde laken een pak: de Niro biedt achterin 15 liter meer, maar de EV3 heeft weer een iets grotere frunk.

Dat de EV3 er louter als EV is en de Niro EV de elektrische versie van een auto die er ook met verbrandingsmotor is, zal de gemiddelde consument worst wezen. Die wil gewoon weten hoeveel ruimte en uitrusting er voor hoeveel geld kan worden aangeschaft of geleased, en in theorie heeft de EV3 op dat vlak goede papieren, want hij is met €36.995 twee mille goedkoper dan de goedkoopste elektrische Niro. Het eerste offer wordt snel duidelijk. Waar de Niro standaard is uitgerust met een 64,8-kWh accu, krijgt de EV3 in basisvorm slechts 58,3 kWh mee. De nieuwere auto is echter zuiniger, dus het verschil in rijbereik valt in theorie wel mee: de Niro haalt 460 kilometer, de EV3 in deze vorm 436. De EV3 is er in tegenstelling tot de Niro overigens ook met een 81,4-kWh accu en 605 kilometer bereik, maar dan betaal je minimaal €41.495.

Aan de buitenkant ziet de basis-EV3 er iets minder eenvoudig uit dan de basis-Niro, en dat heeft vooral te maken met kleur en verlichting. De Niro is standaard wit en één van de laatste nieuwe auto’s die je nog met halogeenkoplampen kunt krijgen, de EV3 heeft standaard ledverlichting en is tijdelijk zonder meerprijs verkrijgbaar in iedere glimmende lakkleur die Kia levert. Mat kan eveneens, maar kost met €1.795 wel fors extra. Ongeacht de uitvoering oogt de verder allerminst saaie Niro wat conventioneler dan de EV3, die is getekend volgens de door de EV9 geïntroduceerde designtaal. Die valt veel meer op in het straatbeeld.

Kia EV3.

Door naar de binnenkant. Los van de overduidelijke designverschillen valt op dat de EV3 niet kinderachtig doet over een centimetertje scherm meer of minder. De auto krijgt standaard een 12,3-inch digitaal instrumentarium mee, plus een 12,3-inch touchscreen met navigatie.  Samen met een separaat 5-inch touchscreen voor de climatecontrol - dat de Niro niet heeft - komt het aansluitende geheel daarmee op maar liefst 29,4 inch. Daar kan de Niro met zijn twee 10,25-inch-schermen niet tegenop, al treffen we ook hier standaard navigatie aan. Android Auto en Apple CarPlay zijn in beide gevallen aanwezig, maar bij de EV3 draadloos en bij de Niro vooralsnog niet.

Overeenkomsten zijn er als we kijken naar de klimaatsituatie aan boord: beide auto’s hebben standaard automatische climatecontrol met twee zones, maar in beide Kia's ontbreken stoel- en stuurverwarming. Wie het wil, moet in beide gevallen één stap omhoog doen op de uitrustingsladder en betaalt in beide gevallen €2.000 meer, waarbij er voor dat geld wel meer extra’s op de auto’s worden geschroefd. Adaptieve cruisecontrol is in beide gevallen standaard, net als autonome rijbaanassistentie LFA. Toch doemt daar ook weer een verschil op, want de EV3 heeft sensoren in het stuurwiel die je handen detecteren en bij de Niro is daarvoor actieve stuurinput nodig. Verder heeft de EV3 in tegenstelling tot de Niro standaard snelwegassistentie ‘Highway Driving Assist’ (HDA), een wat uitgebreidere assistent. Ook een regensensor, een met ‘lederlook’ afgewerkt stuurwiel en parkeersensoren voor zijn uitgaande van de basisversies alleen bij de EV3 te vinden. Is de simpelste EV3 dan helemaal ‘af’? Dat niet: behalve de al aangehaalde stoel- en stuurverwarming zijn V2L-functionaliteit, een draadloze telefoonlader mooiere bekledingssoorten, een schuifdak, elektrisch uitklappende deurgrepen en tal van andere zaken voorbehouden aan duurdere varianten.

Wat hebben de EV3 en Niro EV allebei?

  • Adaptieve cruisecontrol
  • Navigatie
  • Dual zone climatecontrol
  • Flippers aan stuur voor regeneratief remmen
  • ‘Smart Key’ met startknop
  • Stoffen stoelbekleding

Wat hebben ze allebei niet?

  • Stoel- en stuurverwarming
  • V2L
  • Elektrisch inklapbare buitenspiegels

Wat heeft de EV3 wel, en de Niro niet?

  • 12,3-inch touchscreen (ipv 10,25)
  • Draadloze Android Auto en Apple CarPlay
  • Ledkoplampen
  • Parkeersensoren voor (Niro alleen achter)
  • Snelwegassistentie HDA
  • Regensensor
  • Stuurwiel met lederlook-afwerking

EV3 vs. Niro EV in cijfers

De belangrijkste verschillen tussen deze auto's vind je hieronder. Voor een compleet overzicht kun je hier terecht.

FormaatEV3Niro
Lengte4.300 mm4.420 mm
Wielbasis2.680 mm2.720 mm
Breedte1.850 mm1.825 mm
Hoogte1.560 mm1.570 mm
Inhoud bagageruimte460+25 liter475+20

 

TechniekEV3Niro
Aandrijflijnelektrischelektrisch
Aantal elektromotoren1, voor1, voor
Max. vermogen150 kW (204 pk)150 kW (204 pk)
Max. koppel283 Nm255 Nm
Verbruik14,9 kWh/100 km16,2 kWh/100 km
Actieradius436 km460 km
Accucapaciteit bruto58,3 kWh68,0 kWh
Accucapaciteit netto55,0 kWh64,8 kWh
AC Laden11 kW11 kW
DC Laden101 kW100 kW

PRIVATE LEASE Kia EV3

Lezersreacties (134)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.