AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
35

De AutoWeekend Top 10: topjaren voor de dealers

  • Michiel Willebrands
  • Autonieuws
23 maart 2013 om 10:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de beste jaren voor autoverkopend Nederland.

2013 dreigt geen best jaar te gaan worden voor de nationale autohandel. Onlangs werd de prognose voor dit jaar door branchekenner Aumacon bijgesteld van 445.000 naar 400.000 nieuwe auto's. Mocht dat op 31 december het correcte aantal blijken, betekent dat een daling van ruim 20 procent ten opzichte van 2012. Geen getallen waar je vrolijk van wordt. Omdat we het bij voorkeur gezellig houden op deze website, pakken we de jaren erbij dat het in Nederland wél voor de wind ging met de autoverkopen.

Het absolute topjaar was 1999, toen er maar liefst 611.776 nieuwe personenauto's over de spreekwoordelijke toonbank vlogen. Tot op heden was 1999 het enige jaar dat de teller boven de 600.000 uit kwam. De best verkochte auto van dat jaar? Dat was de Opel Astra met 40.399 stuks. Opel was met 81.967 registraties ook het populairste merk van Nederland.

Een jaar later, in 2000, gingen de zaken weliswaar iets minder maar met 597.625 nieuwe auto's was het nog altijd groot feest bij de dealers. Opel stond met 76.958 auto's nog altijd bovenaan, al kwam Volkswagen met 71.088 dichtbij. De Astra was nog altijd 's lands populairste model (31.641 stuks), op de voet gevolgd door de Golf met 29.002 exemplaren.

Op de derde plaats staat het jaar 1978, toen we met z'n allen 581.458 nieuwe auto's kochten. Helaas hebben we geen gegevens beschikbaar welke merken en modellen destijds volle zalen trokken, op onze website hebben we dat pas vanaf 1983 beschikbaar.

In 1979 wist autokopend Nederland de weg naar de showroom nog altijd prima te vinden, getuige de 575.059 nieuwe auto's die toen een baasje vonden.

In 1986 sloten we op 560.411 nieuw verkochte auto's en daarmee eindigt dit jaar op de vijfde plaats van deze lijst, nipt boven 2011. In 1986 gingen de Opel-verkopen bijna over de 100.000 stuks; de teller bleef uiteindelijk steken op 92.279 exemplaren. De Kadett was wederom de lieveling van de Nederlandse consument, maar liefst 57.431 vlogen er de showroom uit. Nummer twee was dat jaar de Ford Escort, waar er 26.731 van werden verkocht – minder dan de helft van het aantal Kadettjes…

Op plaats 6 treffen we het jaar 2011, toen 560.045 nieuwe auto's werden geregistreerd. Het lijkt al een eeuwigheid geleden. Volkswagen heeft de troon van Opel al weer een aantal jaren overgenomen en het is de Polo (25.691 exemplaren) die dankzij z'n lage bijtelling het populairste jongetje van de klas is. A-segmenters zijn populair, zo bewijzen de Renault Twingo en Peugeot 107 met respectievelijk 21.449 en 20.949 stuks.

De zevende plaats is voor autojaar 1987 met 555.743 stuks. Het was het tijdperk dat Opel stijf bovenaan stond (88.632 nieuwe auto's) en de Kadett het leeuwendeel (52.772 stuks) van de verkopen voor z'n rekening nam. De Volkswagen Golf verkocht krap de helft met 26.885 exemplaren. Ook de Volvo 340/360 ging dat jaar als een tierelier, getuige de 17.601 verkochte exemplaren. Dat waren er op de kop af evenveel als de Peugeot 205.

Op de achtste plaats van goede autojaren staat 1977 met een totaal van 551.102 nieuw verkochte auto's. Zoals gezegd ontbreken de details over de autoverkopen van voor 1983.

Door naar 1998, het jaar dat de opmaat was voor topjaar 1999. Twee jaar voor de millenniumwissel vonden 543.056 nieuwe personenauto's een eigenaar. Opel stond voor het zoveelste jaar achter elkaar op nummer 1 (71.712 stuks) en de Astra trok met 34.025 verkochte exemplaren een lange neus naar de Volkswagens Golf (25.183) en Polo (18.445). De twee Duitse merken bezetten de complete top 6 want na de Polo volgde de Corsa, de Passat en de Vectra.

In 2001 stopte de teller op 530.287 en daarmee eindigen we deze Top 10. Van die ruim 500.000 nieuwe auto's hadden er 68.915 een Opel-logo op de neus, Volkswagen en Renault completeerden het podium. De Golf was dat jaar het meest verkochte model met 25.290 stuks, gevolgd door de Peugeot 206 (22.294) en de van z'n troon gevallen Opel Astra (21.809). Het was een paar jaar voordat Opel de koppositie bij de merken definitief kwijtraakte aan Volkswagen, dat in 2005 het stokje overnam. Daarmee kwam een einde aan een tijdperk waarin Opel 35 jaar onafgebroken op nummer 1 stond in Nederland.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Toyota FJ Cruiser – 2008 – 484.280 km - Klokje Rond

Toyota FJ Cruiser – 2008 – 484.280 km - Klokje Rond

De weinige Toyota FJ Cruisers die je ziet zijn allemaal afkomstig uit het grijze-importcircuit....

Lees meer
Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

25

Deze test met de vernieuwde Mitsubishi Eclipse Cross is gelukkig niet de laatste test met een...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Geely Xingyue L is nieuw vlaggenschip

    Geely Xingyue L is nieuw vlaggenschip

    10
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Mitsubishi Airtrek: elektrische SUV voor China

    Mitsubishi Airtrek: elektrische SUV voor...

    3
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Buick Verano Pro: nu wél nieuw

    Buick Verano Pro: nu wél nieuw

    4
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Nissan GT-R Nismo gaat modeljaar 2022 in

    Nissan GT-R Nismo gaat modeljaar 2022 in

    16
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz C-klasse L onthuld in China

    Mercedes-Benz C-klasse L onthuld in China

    10
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    GM: ‘Alles elektrisch in 2035 is doel, maar geen garantie’

    GM: ‘Alles elektrisch in 2035 is doel,...

    23
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    'Alfa Romeo krijgt nieuwe designbaas'

    'Alfa Romeo krijgt nieuwe designbaas'

    21
    • 19 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep