De AutoWeekend top 10: en weg zijn ze!
Model | Aantal | |
1 | Opel Astra | 15.297 |
2 | VW Golf | 13.018 |
3 | VW Passat | 10.904 |
4 | Opel Vectra | 6.926 |
5 | Renault Megane | 5.697 |
6 | Toyota Corolla | 5.281 |
7 | Toyota Avensis | 5.281 |
8 | Ford Mondeo | 5.255 |
9 | Renault Laguna | 5.240 |
10 | Ford Focus | 4.976 |
Bron: Bovag/RAI Mobiliteit in cijfers 2012/2013
In totaal werden er vorig jaar 273.620 auto's geëxporteerd. Op het eerste gezicht lijkt dit lijstje een perfecte afspiegeling van het Nederlandse wagenpark, met al die Astra's, Golfjes en Megane's. In tegenstelling tot het importlijstje, waar met name de oudere Mercedes-modellen een prettige afwisseling vormen, ziet deze lijst er behoorlijk doorsnee uit. Toch is het best opvallend dat de Astra vorig jaar de meest geëxporteerde auto was. Waar het met de nieuwverkopen van Opel in Nederland de laatste jaren wat minder gaat dan voorheen, is dat met de occasionverkoop in het buitenland duidelijk een ander verhaal. Na de Volkswagens op de tweede en derde plek vinden we in de vorm van de Vectra opnieuw een Opel.
Dat het bij export vooral om oude brikkies zou gaan is een misverstand. Auto's uit 2007 waren vorig jaar het populairst, op behoorlijke afstand gevolgd door 1999 en 2000. Bijzonder is de relatief kleine hoeveelheid Japanners in deze lijst. Vooral Toyota's staan erom bekend massaal geëxporteerd te worden, maar dat bleek in 2011 dus nogal mee te vallen. Een verklaring daarvoor kan zijn dat het overgrote deel van 'onze' auto's naar Oost-Europese landen verdwijnt, en daar hebben ze liever Europese auto's, liefst met een dieselmotor. Afrika kiest wel massaal voor Toyota, maar daar gaat maar een klein deel van de Nederlandse auto's heen.