De AutoWeekend Top 10: elektrisch zoeven!
We beginnen met het aanbrengen van een kleine nuance: met 'elektrische auto's' bedoelen we alle auto's die aan een laadpaal gehangen kunnen worden, dus ook een plug-inhybride of een elektrische auto met range-extender telt gewoon mee. Sterker nog: de helft van de hier getoonde modellen heeft ook gewoon een verbrandingsmotor. Logisch: elektrisch rijden is leuk, maar aan het eind van de werkdag wil je – volle accu of niet – maar één ding: naar huis!
De lijst heeft betrekking op de periode januari tot augustus 2013. In die maanden was de Prius Plug-in de populairste auto in deze categorie. De Prius heeft in ons land sowieso geen klagen over een gebrek aan aandacht, maar de versie met stekker draagt daar tegenwoordig een aardig steentje aan bij. 1.154 exemplaren werden er verkocht, en we leerden in een test dat die ook zonder opladen écht zuinig zijn: 1 op 23 is goed haalbaar.
Net als de Prius is de Volvo V60 een auto die het ook zonder 'stekkerversie' goed deed in leaserijdend Nederland. Het verschil tussen een V60 Plug-in en een 'gewone' versie is bovendien voor de meeste mensen niet te zien, dus het is lekker onopvallend geld besparen in de comfortabele Volvo. De eerste 300 exemplaren waren allemaal grijs en hadden nog de 'oude' Volvo-neus, inmiddels zien we de auto in zijn nieuwe vorm ook in andere kleuren.
De tweeling Opel Ampera en Chevrolet Volt zijn goed voor de derde en vierde plek, waarbij de Opel het iets beter doet. Dat merk heeft nu eenmaal iets meer naam opgebouwd in Europa, en volgens velen ziet de Opel-versie er net iets lekkerder uit. Groot is het verschil niet met 812 tegen 729 exemplaren. Dit zijn niet de enige 'broertjes' in deze top-10, want ook de Peugeot Ion en Citroën C-Zero delen dezelfde genen. Die genen zijn nu eens niet Frans, maar de auto waar ze op gebaseerd zijn –de Mitsubishi I-Miev- schittert door afwezigheid. Toch kan het verschil in verkoopcijfers tussen de drie nooit groot zijn: er werden 15 Ions verkocht, terwijl Citroën 8 C-Zero's wist te slijten…
Dan doen de Nissan Leaf en Renault Zoe het een stuk beter: Nissan verkocht 275 Leafs, en Renault wist 169 Zoe's op de weg te zetten in de korte tijd dat de auto op de markt is. De Fisker Karma is een vreemde eend in de bijt tussen al dit wat brave spul: het blijft een indrukwekkend gezicht om het enorme, wulps vormgegeven gevaarte langs te zien zoeven. Fisker verkocht er 33, wat voor een auto in deze prijsklasse en met zo'n uitstraling nog niet eens zo gek is.
Eén auto hebben we nog niet genoemd: de Renault Fluence ZE. Het is de enige versie van de Fluence die in ons land op de prijslijst staat, maar het lijkt erop dat de dealers die ook wel kunnen schrappen: niet meer dan 7 werden er aan de man gebracht. Daarmee hebben we in feite in één top-tien het hele elektrische aanbod te pakken, want minder verkopen is bijna niet mogelijk. We zijn benieuwd hoe de lijst er over een paar maanden uitziet: wellicht weten de BMW i3 en Tesla Model S de boel eens flink op te schudden in dit deel van de markt!
Model | Aantal | |
1. | Toyota Prius Plug-in | 1.154 |
2. | Volvo V60 Plug-in Hybrid | 1.038 |
3. | Opel Ampera | 812 |
4. | Chevrolet Volt | 729 |
5. | Nissan Leaf | 275 |
6. | Renault Zoe | 169 |
7. | Fisker Karma | 33 |
8. | Peugeot Ion | 15 |
9. | Citroën C-Zero | 8 |
10. | Renault Fluence ZE | 7 |
Bron: VWE Trendweb