De AutoWeekend Top 10: 10 jaar terug in Detroit
Volgende week slaan de poorten van de North American International Auto Show open, waar autominnend Amerika zich weer kan vergapen aan een fikse verzameling nieuw spul. Van de meest excentrieke studiemodellen tot de meest bescheiden actiemodellen, alles is er als vanouds te vinden. In 1908 werd in Detroit al een eerste autoshow gehouden, maar het is pas in 1989 dat de show omgedoopt wordt tot North American International Auto Show (NAIAS).
Ook dit jaar staat er weer een heel arsenaal aan automobiel spektakel op de Amerikaanse beursvloer. De Japanners trekken het doek af van de RC F, Volvo toont er z'n XC Coupé en Subaru zal z'n WRX STI aan het grote publiek voorstellen. Meer nieuws dit jaar? Jazeker, Mercedes tovert de GLA 45 AMG uit de hoge hoed en ook kunnen we er plaatsnemen in de compleet nieuwe C-klasse.
Tien jaar geleden trokken maar liefst 800.000 liefhebbers richting de beurshal in Detroit. We kunnen een hele waslijst opstellen van de nieuwigheden, maar zullen ons toch inhouden en ons beperken tot een bescheiden top 10-lijst.
Vorig jaar konden we kennismaken met de nieuwe Corvette, die van Chevrolet de naam Stingray kreeg aangereikt. In 2004 presenteerde Chevy in Detroit de vorige generatie 'Vette: de C6. De bandenroker was korter en smaller dan z'n voorganger, maar dankzij z'n LS2 zesliter V8 met 400 pk uiterst rap. Dat de heren van General Motors niet vies waren van wat leentjebuur spelen bij z'n andere merken, bleek wel uit het feit dat de kunststof carrosserie van de C6 bovenop het stalen frame werd gemonteerd waar ook de Cadillac XLR op rondging.
Ook landgenoot Chrysler had op supercar gebied iets bijzonders te melden, en presenteerde doodleuk z'n knotsgekke ME Four-Twelve. Een in het midden geplaatste 6-liter V12 met vier turbo's gaf de ME de beschikking over 850 pk en een koppel van 1.150 Nm. Wie tot drie telde had de 100 km/h op de klok staan en pas bij 400 km/h zou de Caddy het voor gezien houden. In totaal zou Cadillac twee exemplaren bouwen, naar verluidt heeft de Amerikaanse rapper Ludacris zich er op eentje getrakteerd.
Om tegengas te geven aan Chevrolet, presenteerde Ford de productieversie van z'n nieuwe Mustang. Een jaar voor z'n onthulling werd een conceptversie de beursvloer op gerold, maar in 2004 was het tijd voor het echte werk. De 'Stang werd meer retro dan ooit en is tot voor kort, op een hele reeks facelifts en upgrades na, nog in productie gebleven. Inmiddels hebben we al digitaal kennis mogen maken met de zesde generatie van Fords sportcoupé.
Dat de NAIAS de thuisbasis is voor de grote Amerikaanse Drie, betekent natuurlijk niet dat andere landen zich niet aan de show wagen. Zo toonde Land Rover lef door de Range Stormer te presenteren, het overduidelijke voorproefje van de nieuwe Range Rover met de Sport als derivaat. Een felle oranje kleur, 22-inch lichtmetaal en een 4,2-liter V8, afkomstig uit de Jaguar XJR, hebben ongetwijfeld voor wat angstweet op de voorhoofden van BMW (X5) en Porsche (Cayenne) gezorgd.
Voor nummer vijf in deze lijst gaan we toch weer terug naar een merk uit het thuisland van de NAIAS. Shelby zaaide angst in de harten van Chevrolets ingenieurs door de Cobra Concept op het publiek af te vuren. De retro-roadster kreeg een machtige 6,4-liter metende V10 in z'n neus gelepeld, waarmee een 0-100-tijd van 4 seconden mogelijk had moeten zijn. 'Bij genoeg belangstellen gaat-ie volgend jaar in productie,' schreven we hoopvol. Helaas heeft het zo ver nooit kunnen komen.
Volkswagen houden we verantwoordelijk voor de nummer zes in de lijst. De Concept T was wat de Duitsers een 'Offroad Coupé' en was wat z'n uiterlijk betreft een overduidelijke knipoog naar de Dakar Rally. Onder de kap hield de 3,2-liter V6 met 241 pk zicht schuil die we kenden van de Golf R32. Een productiemodel hebben we nooit op de weg tegen mogen komen.
De eerste Japanner in deze lijst is afkomstig van Mitsubishi. Momenteel breekt het merk bij ons potten in de verkooplijst met z'n Outlander PHEV, maar al veel eerder werd geëxperimenteerd met het hybride-concept. De Concept-E was overduidelijk een voorbode van een nieuwe Eclipse, maar sprong vooral boven het maaiveld uit met z'n 272 pk sterke 3,8-liter V6 die werd bijgesprongen door een 204 pk sterke elektromotor. De uiteindelijke productie-Eclipse moest het zonder deze vooruitstrevende aandrijflijn doen en ook z'n uiterlijk was beduidend minder spannend dan de jas die dit gewaagde apparaat met gepaste trots droeg.
Voor nummer 8 van deze lijst brengen we een bezoekje aan Hyundai. Hoewel de Koreanen anno 2004 op designgebied geen wonderen vertoonden, stond hier toch echt een bijzonder fraai getekende coupé. De gele rakker was HCD-8 gedoopt, en wie een beetje met z'n ogen knijpt, ziet er de Genesis Coupé in die hier pas in 2010 op de markt zou komen. Onderhuids had Hyundai een 2,7-liter V6 met supercharger verstopt, goed voor 250 pk.
De laatste jaren poetst Honda om de haverklap z'n NSX Concept af, het voorproefje van een hybride supercar die als waardig opvolger van de eerste NSX moet dienen. De plaag-pret begon eigenlijk al veel eerder, want in 2004 stond toen de HSC, Honda Sports Concept, te schitteren. In grote lijnen lijkt-ie sterk op het huidige studiemodel en ook gelaatstrekken van z'n voorganger, die in 1989 werd gepresenteerd, zijn hem niet vreemd. Het is overduidelijk tijd voor de daadwerkelijke productie om ons te verlossen van al dit geplaag met sportieve Honda-aspiraties.
We sluiten ons onderonsje met de terugturende archiefkast af met een verzameling van modellen die we ook niet moeten vergeten. Lexus toonde in 2004 de nieuwe generatie van de GS, een auto die warm met onthaald vanwege z'n oogstrelende verpakking. Ford had met de Bronco Concept de wedergeboorte van de Bronco in het vat zitten, maar het reïncarneren van de modelnaam is nooit realiteit geworden. Nissan presenteerde met de Actic een soort kleine Murano, Lincoln toonde met de MK X een ver-Lincoln-de Ford Thunderbird en Chevrolet had met de Nomad een soort shooting brake op de beursvloer staan.
Vanaf 14 januari moet onze website extra nauwlettend in de gaten gehouden worden. We barsten dan ongetwijfeld weer uit onze voegen van het Amerikaanse beursnieuws!
Merk | Model | |
1 | Chevrolet | Corvette C6 |
2 | Chrysler | ME Four-Twelve |
3 | Ford | Mustang |
4 | Land Rover | Range Stormer |
5 | Shelby | Cobra Concept |
6 | Volkswagen | Concept T |
7 | Mitsubishi | Concept-E |
8 | Hyundai | HCD-8 |
9 | Honda | HSC |
10 | Divers | Het vermelden waard |