De auto's die ons in 2012 ontvielen
Bij Citroën zijn het de C-Crosser en de C6 waarvan we in 2012 afscheid namen. Wat de SUV betreft, er zijn nog geen plannen om op basis van de nieuwste Mitsubishi Outlander met een Citroën-derivaat te komen en dus is het over en uit voor de ver-Franste Outlander. Hij heeft het trouwens nog wat langer volgehouden in ons land dan de Peugeot 4007, die al in 2011 uit de showrooms werd gebonjourd.
Voor de Citroën C6 viel ook het doek, de stekker is uit de productielijn getrokken en dat betekent dat er geen enkele Franse limo meer te koop is. Je zult je moeten redden met een C5, 508 of Laguna.
Daihatsu is er nog heel even, eind januari 2013 gaat bij alle Europese hoofdkantoren het licht uit. In 2012 werd de op de vorige Toyota Yaris gebaseerde Daihatsu Charade al uit de Nederlandse prijslijst gestreept en ook de Sirion 2 (eigenlijk verbaast het ons dat hij in 2012 nog in de prijslijst stond!) is niet meer. Maar goed, nog een kleine maand en het hele merk verdwijnt uit Nederland.
Tja, de Ford Fusion… Die heeft het lang volgehouden. Is de B-Max zijn opvolger? Qua plek in het gamma wel maar de nieuwe MPV met schuifdeuren zien we toch als een heel ander soort auto. Dus de Fusion nemen we toch maar in deze lijst op.
Bij de Lancia Musa zien we in Carbase eveneens als eindgetal het jaar 2012 staan. Was een leuk MPV-tje om te zien maar een opvolger zien we nog niet op de planning staan. Misschien dat mensen die 'm missen maar eens naar een Fiat 500L moeten gaan kijken.
Het hele merk Maybach is naar de eeuwige schrootvelden. Geen 57 meer, geen nog grotere 62 meer. Heb je er ooit een zien rijden in Nederland? Er komt ook geen opvolger, de nieuwe Mercedes S-klasse moet de kar in z'n eentje gaan trekken voor Daimler in het topsegment.
Wat een voltreffer is de Mazda CX-5. De orderboeken stroomden algauw vol. Gauw schrappen, die CX-7, dachten ze bij Mazda. Van meet af aan was dat toch een meer voor de VS bedoelde cross-over, al was het best een fijn ding.
De Renault Modus is niet meer. De compacte MPV heeft nooit het succes van zijn grote broer, de Scénic, kunnen evenaren. In 2012 verdween hij stilletjes uit de Nederlandse prijslijst.
De Subaru Impreza kun je nog wel krijgen als WRX maar daar staat dan de naam Impreza niet meer op. Twijfelgevalletje…
Met de Scirocco I lukte het niet in ons land, generatie II deed het in Nederland ook matig, de Corrado begon je pas te zien toen enthousiastelingen in tweede helft van de jaren negentig tweedehands exemplaren uit Duitsland gingen importeren en ook de huidige Scirocco sloeg hier niet aan. Reden voor de Nederlandse importeur om 'm te schrappen.
We zijn aangekomen bij Volvo. Er staan vast nog wat modellen op voorraad maar de komst van de V40 zorgde ervoor dat je bij Volvo geen C30, S40 en V50 meer ziet. Al is de V40 min of meer een opvolger van de C30 en zullen V50-rijders het best zien zitten in een V60 maar voor de compacte sedan staat geen nieuwe Volvo klaar.