Daihatsu Mira Cocoa ondergaat facelift
Deze week hebben we in de categorie 'weinig relevant, toch interessant' een guitige Japanner in de aanbieding. Daihatsu heeft z'n Mira Cocoa namelijk aan een facelift onderworpen.
Om de Mira Cocoa te duiden, duiken we even de recente geschiedenisboeken in. In 1999 presenteerde Daihatsu de eerste Mira Gino (foto 12), een retroversie van de Cuore - in Japan Mira geheten - die de consument op zoek naar een lekker rijk en leuk aangeklede A-segmenter aan zich moest binden. In 2004 kwam generatie twee om de hoek kijken, een auto die ook naar Europa werd gehaald en bij ons als Trevis werd verkocht (foto 13). In 2009 ging hij uit productie, maar nog tot 2011 kon je bij de Daihatsu-dealers nieuwe exemplaren uit voorraad bestellen. Na 2009 werd hij opgevolgd door de Mira Cocoa (foto 14 en 15), een vooral op de vrouwelijke consument gerichte versie, gebaseerd op de toen nieuwe Cuore/Mira. Zijn we er nog?
Inmiddels is ook de Mira Cocoa zo'n vijf jaar oud, en een subtiele facelift moet het kleintje weer helemaal hip maken. We zien een nieuwe grille, aangescherpte verlichting en nieuwe koelopeningen onder in het voorbumpertje en aan de achterzijde komen we eveneens nieuwe lichtunits tegen. De Cocoa is - geheel volgens Japanse traditie - behoorlijk te personaliseren. Van kekke kleurtjes tot stickerwerk en bijzondere kleurencombinaties, het kan allemaal. Leuk detail: de Cocoa is zowel met voor- als vierwielaandrijving leverbaar. Schakelen gaat in alle gevallen met een CVT-transmissie en onder de kap ligt een 659 cc groot driepittertje. Met 780 kg heb je ook niet zo veel vermogen nodig. Ongetwijfeld zullen de vernieuwde Mira Cocoa's weer als warme broodjes over de Japanse toonbanken vliegen.