Daihatsu met meer eigenwijs spul naar Tokyo

Daihatsu FC Deck
Daihatsu FC DeckDaihatsu Deca Deca 2013Daihatsu Deca DecaDaihatsu Deca DecaDaihatsu FC Case 2011
Vanochtend toonde Daihatsu zijn laatste visie op een opvolger van de guitige Copen: de Kopen. Voor wie liever meer ruimte wenst, heeft het Japanse merk ook wat heerlijk eigenzinnige concept-cars in de aanbieding.

Als Daihatsu een studiemodel presenteert, dan wordt dat ook goed gedaan. Het Japanse merk heeft door de jaren heen een bijzondere verzameling concept-cars op beursvloeren geparkeerd, deze twee nieuwe creatieve uitspattingen vullen dat rijtje prima aan.

Zo zijn beide modellen in feite ook nieuwe versies van beursauto's die we eerder tegenkwamen. In 2009 presenteerde Daihatsu de Deca Deca, een wel heel vierkant kleintje dat de ruimte in de hoogte zocht (foto 4 en 5). De linkerzijde van de auto was voorzien van een enorme set 'zelfmoorddeuren', de rechter kant beschikte over alleen een voorportier. De Japanners noemde de Deca Deca, die vanbinnen was uitgerust met een tafel, televisie en verplaatsbare stoelen een Super Box, de kei-car geperfectioneerd.

Tot een productiemodel heeft de Deca Deca het nooit geschopt, maar mogelijkerwijs komt daar verandering in. Op de Tokyo Motor Show zal Daihatsu namelijk een tweede versie van de Deca Deca tonen (foto 3), die ook nog eens dezelfde naam krijgt opgespeld.

Opnieuw zien we een smal en hoog model, maar ditmaal krijgt-ie een robuuster uiterlijk met zich mee. We zien een forse, afgeplatte voorzijde met geen gebrek aan gaten. De 1.850 mm hoge Deca Deca is opnieuw voorzien van bijzondere deuren, maar voor de binnenzijde lijkt Daihatsu, voor zover we uit deze enkele afbeeldingen kunnen afleiden, gekozen voor een meer conventioneel interieur.

FC Deck

Het tweede studiemodel is de FC Deck, een pick-up versie van de FC Case die we in 2011 konden bewonderen (foto 6). Met z'n kaarsrechte voorzijde lijkt de FC Deck wel een miniatuurversie van een truck. Het blauwe Daihatsu-logo op z'n neus verraadt dat de Japanner over een innovatieve aandrijflijn beschikt. Evenals de FC Case beschikt-ie over een brandstofcel die volledig vrij is van metalen. Op de Tokyo Motor Show leren we ongetwijfeld meer over dit duo bijzondere Daihatsu's.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.