AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Daar zijn ze dan: de eerste elektrische Renaults
76
Renault heeft al vaak concept cars laten zien van de elektrische modellen die komende jaren worden uitgerold. Dit zijn de allereerste foto's van de productieversies van de Fluence ZE en de Kangoo ZE.
De eerste volledig elektrische Renaults die op de markt komen, zijn deze Fluence ZE en Kangoo ZE, waarbij die laatste letters staan voor Zero Emission. De Fluence kun je het beste zien als de sedanversie van de Mégane. Die wordt in ons land niet geleverd, maar de ZE komt in het begin van het volgende jaar weldegelijk naar hier. De productie start in de tweede helft van 2011 in het Turkse Bursa.
De elektrische Fluence is dertien centimeter langer dan zijn broeder met verbrandingsmotor. Dat moet om plaats te maken voor het accupakket dat achter de achterbank is geplaatst. De elektrische Fluence onderscheidt zich verder door de blauwe accenten op de neus. Ook zijn er glimmende kunststof details, waaronder de klepjes op de voorspatborden waarachter de stopcontacten zitten. Bovendien is de ZE als enige leverbaar in Energy Blue, een kleur die speciaal voor dit model is ontwikkeld.
De elektromotor heeft een vermogen van 70 kW (95 pk) bij een toerental van 11.000. Het koppel is 226 Nm, en het gewicht van de motor is 160 kilo. In totaal legt de Fluence ZE 1.543 kilo op de schaal. De actieradius is 160 kilometer en de topsnelheid is begrensd op 135 km/u. De Fluence kan in zes tot acht uur worden opgeladen aan het huishoudstopcontact. Met de snellader lukt het in zo'n dertig minuten en de derde manier om een volle accu te krijgen, is hem te wisselen in een speciaal station.
Kangoo
Het bestelautootje Kangoo ZE verschijnt al in de eerste helft van het volgende jaar. Dan begint de productie in het Franse Maubeuge. Hij heeft de zelfde laadcapaciteiten als de normale variant. De laadruimte varieert van drie tot 3,5 kubieke meter en er mag maximaal 650 kilo mee. De Kangoo ZE meet 4,21 m en het accupakket met een capaciteit van 22 kWh is onder de vloer van de auto geplaatst.
Het vermogen van de elektromotor is 44 kW (60 pk) en kan maximaal 10.500 tpm draaien. De trekkracht is constant 226 Nm. Het gewicht van de bestelauto wordt door de elektrotechniek 1.410 kilo. De tweezitter komt 160 kilometer ver en haalt 130 km/u.
Trendsetters die de eerste willen zijn om de hand te leggen op een elektrische Renault kunnen vanaf nu hun reservering opgeven. Renault wil, samen met Nissan, vooroplopen met de ontwikkeling van elektrische auto's. De Fransen denken dat in 2020 tien procent van alle verkocht auto's op de wereld een elektrieke is.
Lees ook
Nieuws
Nieuwe Nederlandse zonneauto rijdt niet alleen op zonnekracht
Nieuws
Dacora: Amerikaans retro Rolls-Royce-alternatief
Nieuws
Ford E-Tourneo Courier: slimme gezinsauto toch niet voor Nederland
Nieuws