Cross-overzicht: compacte klasse
Bomvol
Vergeef ons het feit dat we in dit overzicht zowel de term 'cross-over' als de afkorting 'SUV' gebruiken, maar autofabrikanten lijken zelf ook vaak niet meer te weten wat op welke auto van toepassing is. Een auto als de Opel Crossland X lijkt naast z'n stoerdere broertje Mokka X bijvoorbeeld meer een kruising tussen een SUV en een MPV, waarmee de term 'cross-over' gerechtvaardigd is. Opel houdt het op 'een cross-over met SUV-design'. Andere merken, zoals Peugeot, nemen elke gelegenheid te baat om hun producten als SUV te bestempelen. Enkele jaren geleden was de drieletterige afkorting volledig uit de gratie, maar inmiddels wordt de aanduiding Sports Utility Vehicle weer te pas en te onpas gebruikt.
In het zogenaamde B-segment, de compacte klasse dus, is de laatste maanden veel nieuws te melden. Het marktsegment waarin Nissan enkele jaren geleden pionierde met de eigenwijze Juke, is inmiddels overbevolkt. Het deel van de markt waar met name de Renault Captur niet aan te slepen is, werd in de laatste weken aangevuld met de Citroën C3 Aircross, de Hyundai Kona, de Kia Stonic en de Seat Arona.
In totaal komen we na de vier recente aanwinsten op negentien compacte SUV's. Volkswagen en Skoda zijn hierin tot op heden de grote afwezigen, al komt daar op termijn natuurlijk wel verandering in. Een slag om de arm bij dit aantal is overigens wel op z'n plaats, want er zijn een aantal modellen die tussen twee segmenten in vallen.
Citroën C3 Aircross
De opvolger van de C3 Picasso is helemaal Citroën-nieuwe-stijl, wat hem lekker herkenbaar maakt.
Citroën C4 Cactus
Zo markant als de C4 Cactus is de C3 Aircross echter nog lang niet. De Cactus is een ware cultauto. Ondanks de aanduiding 'C4' staat de Cactus op een C3-basis.
Dacia Duster
De Dacia Duster is een voordelig alternatief en kan als bonus ook naast het asfalt worden gereden. Als je een uitvoering met vierwielaandrijving hebt, tenminste…
Fiat 500X
Een stoere versie van Fiats enorm populaire retro-kleintje. Is de 'X' je net té? Ga dan voor de 500L Cross!
Ford Ecosport
De Ecosport is een beetje een vreemde eend in de bijt, want z'n Braziliaanse afkomst is hem nog altijd aan te zien.
Honda HR-V
De oer-HR-V was misschien we de eerste van z'n soort, maar bleek z'n tijd (te) ver vooruit te zijn. Met de nieuwe probeert Honda het opnieuw.
Hyundai Kona
De Nissan Juke bewijst dat gedurfd design in dit segment wordt beloond, dus geeft Hyundai z'n nieuweling een zeer herkenbaar uiterlijk mee. Komt ook als EV.
Jeep Renegade
Het 'Amerikaanse' broertje van de 500X. Stoer op een aandoenlijke manier.
Kia Niro
Een grensgeval, maar hij hoort er nipt bij. De Niro is altijd een hybride en daarmee een bijzondere aanbieding.
Kia Stonic
Kia's Stonic is iets ingetogener dan de Hyundai Stonic, waarmee hij overigens verrassend weinig techniek deelt.
Mazda CX-3
Niet de ruimste, maar wel met afstand de sportiefste auto van het veld.
Nissan Juke
Eén van de trendsetters. Loopt alweer even mee, maar oogt wat ons betreft nog altijd fris.
Opel Crossland X
Het praktische alternatief voor de Mokka X. De Crossland X deelt z'n techniek met de Citroën C3 Aircross.
Opel Mokka X
Nog een echte General Motors-Opel, die elders op de wereld broertjes van Buick en Chevrolet heeft.
Peugeot 2008
Peugeots aanbieding loopt op z'n laatste benen. Een opvolger is onderweg!
Renault Captur
Z'n recente facelift draagt ongetwijfeld bij aan de voortzetting van z'n succes. De Captur is nog altijd de populairste in z'n soort in Nederland.
Seat Arona
De Arona is de eerste auto van de Volkswagen Groep in deze klasse en laat zich omschrijven als een SUV op basis van de nieuwe Ibiza.
SsangYong Tivoli
De Tivoli is een buitenbeentje, ook binnen het merk SsangYong. Als de standaardversie niet genoeg ruimte biedt, kun je altijd nog voor de grotere XLV gaan.
Suzuki S-Cross
Ook Suzuki levert twee modellen in deze categorie. De S-Cross is daarmee de wat ruimere, behoudender optie ...
Suzuki Vitara
... en de Vitara staat als de stoere, 'echte' SUV te boek. Keuze te over!