’Compacte’ PHEV: BYD Seal 5 DM-i in Nederland

Onderweg naar Polen

BYD Seal 05 DM-i
BYD Seal 05 DM-iBYD Seal 05 DM-iBYD Seal 05 DM-iBYD Seal 5 DM-iBYD Seal 5 DM-iBYD Seal 5 DM-iBYD Seal 5 DM-iBYD Seal 5 DM-iBYD Seal 5 DM-i

BYD kennen we nu al een tijdje van de EV’s, maar sinds enige tijd levert het merk ook een plug-in hybride in Europa. Die Seal U DM-i blijft niet alleen en wellicht ziet BYD zelfs ruimte voor deze Seal 5 DM-i in het gamma.

Dat laatste baseren we eigenlijk alleen maar op het feit dat we deze vrachtwagen vol Seal 5’s over de A12 zagen razen. Dat is absoluut geen garantie voor een daadwerkelijke Nederlandse carrière voor de Seal 5 DM-i, die onder die naam overigens al wel gewoon in bijvoorbeeld Polen wordt aangeboden. Daar leren we dat deze auto een aandrijflijn heeft die sterk lijkt op die van de Seal U DM-i, met in dit geval 156 kW (212 pk) en een elektrisch rijbereik van 100 in plaats van 70 kilometer, uiteraard door een betere stroomlijn en een kleiner frontaal oppervlak dan de Seal U.

BYD Seal 05 DM-i

De uitlaat bewijst dat het hier niet om EV's gaat

Net als de Seal U heeft de BYD Seal 5 alleen zijn naam en wat designkenmerken gemeen met de reguliere Seal, die op een totaal ander en puur voor EV’s ontwikkeld platform staat. De Seal 5 is wat kleiner dan de reguliere Seal maar met een lengte van 4,78 tegen 4,80 meter scheelt het minder dan we op basis van het uiterlijk zouden verwachten. Wel is de Seal 5 een smaller en hoger dan de Seal. Hij heeft een flink kortere wielbasis, maar de bagageruimte is met 508 in plaats van 400 liter juist groter.

BYD Seal 5 DM-i

De BYD Seal 5 DM-i is in Polen gewoon leverbaar

Nieuwe, (nog) niet in Nederland leverbare BYD’s worden wel vaker gespot in Nederland. Dat heeft ongetwijfeld alles te maken met het feit dat BYD’s Europese hoofdkantoor in Hoofddorp zit, al speelt het bestaan van Rotterdamse en Belgische havens in dit geval wellicht een grotere rol.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.