Citroën gaat premium met de DS3

Citroën DS3
Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3
Citroën heeft een nieuwe driedeurs auto in het B-segment: de DS3. Het is geen doorsnee-hatch, maar eentje die een eigenzinnig alternatief voor de goedkopere modellen van Mini moet vormen.
Customizen, customizen en nog eens customizen... Dat is waar de typeaanduiding DS3 voor staat. De kopers kunnen de kleuren van het dak, de carrosserie, de buitenspiegelkappen en de wielen bepalen. Binnenin is er keuze uit verschillende kleuren, materialen en bekledingen.
Citroën voert het personaliseren ver door, want de koper kan zelfs kiezen uit zeven 'uitrustingsthema's': Maori voor de uitstraling 'Tatoeage', Zèbre voor de uitstraling 'Ethnic', Onde voor de uitstraling 'Good Vibrations', Daisy voor de uitstraling 'Fashion', Co-Design voor de uitstraling 'Art Work', Map voor de uitstraling 'Paris Night' en Plane voor de uitstraling 'Nice Warrior'.
De DS3 is 3,95 meter lang, 1,71 meter breed en 1,46 meter hoog. Het dashboard is zo hoog mogelijk geplaatst om maximale ruimte te bieden aan de knieën van de voorpassagiers. De bagageruimte heeft een inhoud van 285 liter. Het interieur biedt volgens Citroën vijf volwaardige zitplaatsen.
Het motorenpalet bestaat uit drie benzine- en drie dieselmotoren. Op benzinegebied zijn er een 1,4-liter VTi met 95 pk, een 1.6 VTi met 120 pk en een 1.6 THP met 150 pk. De drie diesels zijn de 1.4 HDiF met 70 pk, de 1.6 HDiF met 90 pk en de 1.6 HDiF met 110 pk. Voor de 1.6 VTi komt een automatische transmissie beschikbaar. Dat is nog niet alles; in een later stadium komt er ook een motor beschikbaar met een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer.
De nieuwe Citroën beschikt standaard over ESP, ABS, elektronische remkrachtverdeling en noodstopassistent. Op de optielijst staan verder zaken als het MyWay-navigatiesysteem en een geavanceerd audiosysteem met subwoofer. Ook monteert Citroën meer geluidsisolatie dan gebruikelijk in dit segment. De DS3 heeft richting het motorcompartiment en in de deuren 200 gram isolatiemateriaal per m3, in een gemiddelde auto in het B-segment is dit 90 gram per m3.
De DS3 is de eerste van een trio exclusieve DS-modellen. In een later stadium volgen de DS4 en de DS5, respectievelijk voor het C- en het D-segment. Citroën onthult de DS3 op de IAA in Frankfurt. Rond de jaarwisseling komt de nieuweling op de markt.

Lezersreacties (170)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.