Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Citroën C5 debuteert in Parijs

Citroën C5 debuteert in Parijs
  • Nieuws
29 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Citroën C5 is één van de belangrijkste wereldprimeurs op de Autosalon van Parijs. De C5 vervangt in één keer de Xantia en de XM.

De Citroën C5 is één van de belangrijkste wereldprimeurs op de Autosalon van Parijs. De C5 vervangt zowel de Xantia en de XM.

De C5 vertoont dezelfde (nieuwe) familietrekken als de Xsara Picasso en is de eerste Citroën die een type-aanduiding heeft beginnend met een 'C'. Daarmee zullen vanaf nu alle namen van nieuwe Citroëns beginnen. De 'X' die sinds 1974 werd gebruikt zal niet meer voorkomen.

Met een lengte van 4,62 valt de C5 precies tussen de Xantia en de XM in. Citroën ziet voor de auto een plaats bovenin het middenklasse-segment, waarin ook auto's als de Volkswagen Passat, de nieuwe Renault Laguna en de nieuwe Ford Mondeo zich bevinden. Mede dankzij een relatief grote hoogte van 1,48 cm, claimt Citroën met de C5 de ruimste auto in zijn klasse te hebben neergezet.. Met 456 liter zit de inhoud van de bagageruimte ongeveer op het klassegemiddelde.

De C5 is uitgerust met de 3e generatie Hydractieve wielophanging. Door middel van een intelligent regelsysteem wordt er automatisch gekozen tussen twee instellingen: comfortabel of sportief. Ook past het systeem de wagenhoogte aan afhankelijk van de gereden snelheid. Bij hogere snelheden kan de carrosserie tot 15 mm zakken, met als positief effect een betere stabiliteit en een lager brandstofverbruik. Op een slecht wegdek kan de wagenhoogte toenemen met 13 mm. Met voorzieningen als ABS, brake assist, tractie controle en zes airbags is de C5 wat veiligheid betreft ook helemaal bij de tijd.

Een multiplex elektrisch circuit is iets dat we ook al in de Peugeot 607 zagen. Daarbij worden alle elektrische functies via dezelfde kabels aangestuurd. Het gevolg is een grotere betrouwbaarheid, iets dat in het verleden nog wel eens een probleem was bij sommige Franse auto's. Bovendien wordt er een gewichtsbesparing mee bereikt, doordat er minder kabels gebruikt zijn. Onder meer ruitenwissers, boardcomputer, automatische verlichting, bandenspanningscontrole en navigatiesysteem worden met dit systeem aangestuurd.

Vanaf de lancering volgend voorjaar zijn aanvankelijk twee uitrustingniveau's en slechts twee motoren beschikbaar. Het gaat hier om de 136 pk 2.2 HDi en de 210 pk 3.0 V6. Beide kunnen gekoppeld worden aan een handgeschakelde versnellingsbak of een sequentieel schakelende automaat. Een 'voordeligere' 2.0 HDi en een 2.0 benzinemotor komen later pas beschikbaar.

De nieuwe Citroën staat omstreeks april 2001 bij de dealers. Van de Xantia blijven dan alleen de goedkopere versies nog enige tijd leverbaar.

Citroën

PRIVATE LEASE Citroën

INFO
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
€ 349
Stel samen ▸
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
€ 414
Stel samen ▸
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
€ 469
Stel samen ▸
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
€ 589
Stel samen ▸
Citroën C5 X
Citroën C5 X
Citroën C5 X
€ 689
Stel samen ▸
Citroën in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C4 1.6 VTi 120pk 5 deurs Navi Clima Trekhaak 1545kg 2e eig Historie

    Citroën C4 1.6 VTi 120pk 5 deurs Navi Clima Trekhaak 1545kg 2e eig Historie

    • 2010
    • 77.000 km

    € 5.295

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura Airco/CD/125.168 km NAP!!!

    Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura Airco/CD/125.168 km NAP!!!

    • 2010
    • 125.168 km

    € 5.450

    Citroën C1 1.0-12V Ambiance

    Citroën C1 1.0-12V Ambiance

    • 2009
    • 172.727 km

    € 2.799

Meer Citroën occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën specificaties
  • Citroën occasions
  • Citroën video's
Advies en informatie
  • Citroën tests
  • Citroën gebruikersreviews
  • Citroën index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden