Citroën C5 debuteert in Parijs

Citroën C5 debuteert in Parijs
De Citroën C5 is één van de belangrijkste wereldprimeurs op de Autosalon van Parijs. De C5 vervangt in één keer de Xantia en de XM.

De Citroën C5 is één van de belangrijkste wereldprimeurs op de Autosalon van Parijs. De C5 vervangt zowel de Xantia en de XM.

De C5 vertoont dezelfde (nieuwe) familietrekken als de Xsara Picasso en is de eerste Citroën die een type-aanduiding heeft beginnend met een 'C'. Daarmee zullen vanaf nu alle namen van nieuwe Citroëns beginnen. De 'X' die sinds 1974 werd gebruikt zal niet meer voorkomen.

Met een lengte van 4,62 valt de C5 precies tussen de Xantia en de XM in. Citroën ziet voor de auto een plaats bovenin het middenklasse-segment, waarin ook auto's als de Volkswagen Passat, de nieuwe Renault Laguna en de nieuwe Ford Mondeo zich bevinden. Mede dankzij een relatief grote hoogte van 1,48 cm, claimt Citroën met de C5 de ruimste auto in zijn klasse te hebben neergezet.. Met 456 liter zit de inhoud van de bagageruimte ongeveer op het klassegemiddelde.

De C5 is uitgerust met de 3e generatie Hydractieve wielophanging. Door middel van een intelligent regelsysteem wordt er automatisch gekozen tussen twee instellingen: comfortabel of sportief. Ook past het systeem de wagenhoogte aan afhankelijk van de gereden snelheid. Bij hogere snelheden kan de carrosserie tot 15 mm zakken, met als positief effect een betere stabiliteit en een lager brandstofverbruik. Op een slecht wegdek kan de wagenhoogte toenemen met 13 mm. Met voorzieningen als ABS, brake assist, tractie controle en zes airbags is de C5 wat veiligheid betreft ook helemaal bij de tijd.

Een multiplex elektrisch circuit is iets dat we ook al in de Peugeot 607 zagen. Daarbij worden alle elektrische functies via dezelfde kabels aangestuurd. Het gevolg is een grotere betrouwbaarheid, iets dat in het verleden nog wel eens een probleem was bij sommige Franse auto's. Bovendien wordt er een gewichtsbesparing mee bereikt, doordat er minder kabels gebruikt zijn. Onder meer ruitenwissers, boardcomputer, automatische verlichting, bandenspanningscontrole en navigatiesysteem worden met dit systeem aangestuurd.

Vanaf de lancering volgend voorjaar zijn aanvankelijk twee uitrustingniveau's en slechts twee motoren beschikbaar. Het gaat hier om de 136 pk 2.2 HDi en de 210 pk 3.0 V6. Beide kunnen gekoppeld worden aan een handgeschakelde versnellingsbak of een sequentieel schakelende automaat. Een 'voordeligere' 2.0 HDi en een 2.0 benzinemotor komen later pas beschikbaar.

De nieuwe Citroën staat omstreeks april 2001 bij de dealers. Van de Xantia blijven dan alleen de goedkopere versies nog enige tijd leverbaar.

PRIVATE LEASE Citroën

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.