Citroën C5 - Blik to the Future
Helemaal Citroën
Citroën geeft zijn eigenzinnige karakter een krachtige impuls. De brutale C3 Aircross en C5 Aircross kregen vorig jaar gezelschap van de nog eigenwijzere C4. De nieuwe C5 die het merk later dit jaar presenteert volgt de designweg die Citroën met diens kleinere zustermodel is ingeslagen.
Hoewel Citroën sinds 2018 de C5 Aircross in Nederland verkoopt, moeten we het al enige jaren zonder directe opvolger van de C5 doen. De tweede generatie was leverbaar als sedan en als break en de laatste exemplaren zijn in 2017 op kenteken gezet. Daar speelde ongetwijfeld de leeftijd van de auto een rol, het model stamde immers al uit begin 2008. Al jaren gaan er geruchten dat de grote Fransoos op termijn alsnog een opvolger gaat krijgen. Dat gaat ook gebeuren, en zelfs sneller dan je denkt. Waarschijnlijk nog dit jaar kunnen we een directe opvolger van de C5 begroeten, die door Citroëns eigenwijze karakter niet helemaal wordt wat je ervan verwacht.
Meer dan hommages
Net als de C4 doorspekt Citroën de nieuwe C5 met een gezonde dosis Franse speelsheid. De op spionagefoto’s gebaseerde illustraties laten een auto zien die nadrukkelijk geen conventionele sedan of stationwagon wordt. De aanstaande C5 lijkt een sedan, een hatchback en een stationwagon in één te zijn. Niet getreurd, het wordt geen hoog-op-de-pootjes-sedan zoals de Chinese C3L. Wie Citroën de afgelopen jaren op de voet heeft gevolgd, ziet ongetwijfeld dat Citroën zich heeft laten inspireren door de warm ontvangen CXperience Concept die het merk in 2016 in Parijs toonde. Net als dat studiemodel lijkt de C5-opvolger een gestrekte koets met een sterk aflopende daklijn te krijgen. Met een beetje fantasie nemen we er zelfs invloeden van de C6 en dus ook van auto’s als de XM en zelfs CX in waar. Het zijn heus niet alleen hommages waarmee Citroën de nieuwe C5 lardeert. Met name in de vormgeving van de koplampen en achterlichten vertoont de C5 straks duidelijke overeenkomsten met de kleinere C4.
Stekkerversie
Het ligt voor de hand dat Citroën de nieuwe C5 op het EMP2-platform parkeert, een modulaire basis die onder auto’s als de C4 Spacetourer, C5 Aircross, de nieuwe Berlingo en Peugeot 508 dienstdoet. Hoewel het EMP2-platform onder de vorige Peugeot 308 zijn debuut maakte en dus al uit 2013 stamt, ziet Stellantis nog er voorlopig nog wel brood in. Concerngenoot DS zette de nieuwe DS 4 namelijk op een doorontwikkeling van het platform, waarvan zo’n zeventig procent van de onderdelen volledig nieuw is. Natuurlijk komt de C5 op de markt met PureTech-benzinemotoren, drie- en viercilinder machines die zo’n 130 tot 180 pk krachtig zullen zijn. Interessanter tegenwoordig zijn de plug-in hybride aandrijflijnen die op de rol staan. Reken in ieder geval op de komst van een aandrijflijn die is opgebouwd uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt. Deze stekkerversie krijgt waarschijnlijk simpelweg de aanduiding Hybrid. Reken op een ruim 12 kWh accupakket dat het mogelijk maakt om zo’n 50 kilometer elektrisch te rijden. Hydractive-hydrauliek kun je overigens op je buik schrijven, al wordt Citroëns nieuwe vlaggenschip ongetwijfeld leverbaar met Progressive Hydraulic Cushions-dempers en de boterzachte Advanced Comfort Seats.
We verwachten de nieuwe Citroën C5 niet eerder dan het vierde kwartaal op de markt, maar kijk niet gek op als hij pas begin 2022 bij de Nederlandse dealers staat. Overigens is Citroën niet de enige fabrikant die zijn reguliere D-segmenter een opvolger geeft met SUV-achtige invloeden. Naar verluidt komt Ford namelijk op termijn met een nieuwe Mondeo, waarmee het merk een vergelijkbare weg bewandelt als Citroën met de C5. Dat belooft nu al een interessante confrontatie te worden!
C5 in Nederland
Citroën heeft in ons land 47.748 C5's verkocht. In 2002 had de C5 zijn topjaar, toen reden maar liefst 10.394 C5's nieuw de showroom uit. In 2003 kwamen de verkoopcijfers van de toen als hatchback en break leverbare C5 met 7.080 exemplaren voor het laatst boven de 5.000 stuks uit. Met name de tweede generatie die in 2010 werd gepresenteerd, scoorde in Nederland geen topcijfers meer. In dat jaar vonden er van de als sedan en Tourer leverbare C5 2.201 stuks een eigenaar en dat was direct zijn topjaar. In 2011 en 2012 werden respectievelijk 1.522 en 753 exemplaren verkocht. In 2013 daalden de cijfers tot slechts 317 stuks, waarna ze niet meer zouden klimmen. In 2014 tot en met 2017 verkocht Citroën in ons land achtereenvolgens nog maar 240, 148, 50 en 14 C5's. Op naar de verbetering.