Citroën C3 Aircross zakt door het ijs in Zuid-Amerika
Geen enkele NCAP-ster voor nieuwe cross-over
IJs is vast niet het eerste waaraan je denkt als Zuid-Amerika ter sprake komt. Al helemaal niet op een autosite. Toch heeft het Zuid-Amerikaanse ijs betrekking op een auto en wel op de nieuwe Citroën C3 Aircross. Helaas voor de ruimtelijke Citroën zakt hij er finaal doorheen.
Voordat de nieuwe Citroën C3 Aircross die je in Nederland en in andere Europese landen kunt kopen werd gepresenteerd, was de cross-over al in India en in diverse Zuid-Amerikaanse landen leverbaar. De voor Europa bestemde variant van de C3 Aircross is een voor onze markt aangepaste variant van dat model. De ruime cross-over heeft hier een ander front én moet aan strengere veiligheidseisen voldoen. Dat is maar goed ook. Latin NCAP - de Midden- en Zuid-Amerikaanse tak van de Global NCAP - heeft de Zuid-Amerikaanse variant van de Citroën C3 Aircross onlangs aan uitgebreide veiligheidstests onderworpen. Het resultaat is niet best.
De Citroën C3 Aircross keerde met geen enkele Latin NCAP-ster huiswaarts. De in Brazilië geproduceerde C3 Aircross heeft standaard twee airbags, maar scoorde desondanks een erbarmelijke 33 procent van de haalbare punten onder het kopje 'Veiligheid voor volwassen inzittenden'. De veiligheid en bescherming van kinderen in de auto werd met een nog droeviger 11,37 procent van de haalbare punten beoordeeld. Wat voetgangersveiligheid (49,57 procent) en veiligheidssystemen (34,88 procent) betreft scoorde de cross-over minder slecht, maar nog altijd beroerd. Latin NCAP verbaast zich over het feit dat zijairbags voor het hoofd niet eens tegen meerprijs leverbaar zijn en schrijft dat de Isofix-bevestigingspunten niet aan de eisen van het veiligheidsinstituut voldoen. Verder is het niet mogelijk om de bijrijdersairbag uit te schakelen zoals je pleegt te doen als je hier een kinderzitje plaatst.
De Europese Citroën C3 Aircross is niet hetzelfde als de Zuid-Amerikaanse variant.
Latin NCAP stelt dat Stellantis weer teleurstelt met een auto die geen enkele NCAP-ster scoort. "Terwijl Stellantis weet hoe je een auto veiliger moet maken, maar helaas sturen besluiten in het hogere management een andere kant op. Terwijl concurrenten meer veiligheid en betere prestaties bieden, blijft Citroën standaard lage veiligheid bieden in zijn modellen. Latin NCAP dringt er bij Stellantis op aan om hun aanpak te veranderen, de basisveiligheidsuitrusting te verbeteren en de auto's in Latin NCAP vrijwillig aan te bieden om consumenten hun prestaties te laten zien", aldus de Secretaris-Generaal van Latin NCAP in een verklaring.
Het is niet voor het eerst dat Citroën met een Zuid- en Midden-Amerikaans model belabberd scoort tijdens de Latin NCAP-botsproeven. Zo faalde eerder de voor de lokale markt bestemde nieuwe Citroën C3 grandioos voor de veiligheidstests.
Nogmaals: het gaat hier niet om de C3 Aircross zoals Citroën die in Europa aanbiedt. Die is door Euro NCAP nog niet aan veiligheidsproeven onderworpen, maar je kunt er vergif op innemen dat die aanmerkelijk beter uit de verf komt dan de Zuid-Amerikaanse versie.
PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech Shine Leuke wagen met hoge instap!
- 2020
- 96.465 km

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech AUTOMAAT S&S SHINE/CLIMA AIRCO/APPLE CARPLAY/ISOFIX/LM-VELG/TREKHAAK/LED/SCHUIFDAK/nwe D-riem/NAP
- 2017
- 91.327 km

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110pk S&S Origins | Parkeersensoren | Cruise Control | Navigatie
- 2020
- 70.955 km