Chrysler Viper SRT-10

Dodelijk verslavend

Chrysler Viper
Viper introduceerde van de zomer de nieuwe Viper SRT-10 convertible. AutoWeek reed vorig jaar al met een prototype, maar nu is de 2003-versie klaar.

Chrysler introduceerde van de zomer de nieuwe Viper SRT-10 convertible. AutoWeek reed vorig jaar al met een prototype, maar nu is de 2003-versie klaar.

De Viper valt in Amerika als vanouds onder de Dodge-divisie, maar als hij naar Europa komt, is het als Chrysler. Of en zo ja dat met de nieuwe Viper SRT-10 gebeurt, is nog lang niet besloten.
Deze Viper is de enige productieauto waarvoor drie maal het cijfer 500 mag worden genoteerd. Dat slaat dan op vermogen, koppel en cilinderinhoud en op de Amerikaanse waarden: 500 SAE pk is in onze DIN-termen 506 pk, een koppel van 500 voetpond is omgerekend 712 Newtonmeter en de cilinderinhoud van 500 cubic inches is 8277 cc waard.
Met de komst van nog meer vermogen moest ook de architectuur van de auto worden veranderd. Vanwege het kostenplaatje werd besloten om het bestaande platform te verlengen. Daarom kon vijftig procent van de bestaande carrosseriedelen worden gebruikt, maar moest een groot aantal onderdelen van het onderstel worden gewijzigd.
De bodemplaat is 6,6 cm verlengd tot 2,51 m. De breedte nam met 5 cm toe tot 1,92 m. De totale lengte is bijna 2,5 cm minder dan van de huidige GTS.
Verder zijn de side pipes weer terug. In 1996, met de introductie van de nieuwe GTS coupé, stapte Chrysler ervan af, maar nu zitten de uitlaten weer aan de zijkanten, al zijn ze keurig bedekt door het body work.
Ook de diep uitgesneden luchtopeningen in de voorschermen zijn onmiskenbaar Viper. Maar de typische neus, die bij het openen tot nog toe in zijn geheel naar voren klapte, is vervangen door een gewone, lagere neus met luchtinlaten en een motorkap die aan de kant van de voorruit scharniert.
Onder die kap ligt een gloednieuwe V10-motor, die met een cilinderinhoud van 8,3 liter kan worden beschouwd als de meest potente motor die ooit in een Amerikaanse auto voor serieproductie is gebouwd. Hij levert dus 506 pk en 90 % van zijn imposante koppel van 712 Nm is al beschikbaar bij 1500 tpm. De V10 is gekoppeld aan de Tremec T56 zesversnellingsbak.
Met ruim 40 pk extra en 36 kg minder gewicht is de nieuwe SRT-10 nóg sneller dan de ook niet slome SRT. Hij haalt een top van 305 km/h (begrensd) en accelereert in circa 4,2 seconden naar 100 km/h.
Een uitgebreide rij-impressie staat samen met de POSTER-story in AutoWeek no. 41 van 2 oktober.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.