Chrysler Halcyon: elektrische liftback met 'onbeperkte actieradius'

Het Amerikaanse neefje van de elektrische Alfa Romeo Giulia

Chrysler Halycon Concept
Chrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon ConceptChrysler Halycon Concept

Binnen Stellantis gaat ook het Amerikaanse Chrysler een toekomst vol elektrische modellen tegemoet. Maak kennis met de Chrysler Halcyon Concept, een voorbode van een elektrisch model dat eens geen SUV, maar wél het neefje van de elektrische opvolger van de Alfa Romeo Giulia is.

Onder leiding van Stellantis werkt Dodge aan elektrische modellen en ook Chrysler ziet het elektrificatieschip niet vanaf de kade naar de horizon vertrekken. Momenteel heeft Chrysler in de vorm van de Pacifica Plug-in Hybrid slechts één geëlektrificeerd model in het aanbod, maar in 2025 lanceert Chrysler zijn eerste volledig elektrische auto. Slechts drie jaar later moet het portfolio van Chrysler enkel nog EV's bevatten. Met deze Chrysler Halcyon Concept geven de Amerikanen alvast een glimp van wat je op EV-vlak van het merk kunt verwachten.

Waarom we de Halcyon Concept een familieband met de op stapel staande elektrische opvolger van de Alfa Romeo Giulia toedichten? Net als die elektrische Italiaan maakt de Halcyon Concept gebruik van het STLA Large-platform, de – als we de voor pick-ups bestemde STLA Frame-variant even vergeten – grootste variant van Stellantis' modulaire platformfamilie. De Chrysler Halcyon Concept is een opvallend gelikt gelijnd model, compleet met een korte neus, een ver de voorklep induikende raampartij en een sterk aflopende daklijn. De Halcyon Concept is overigens bepaald niet het eerste relatief concrete recente elektrische studiemodel van Chrysler. Zo lanceerde het in 2017 al de Portal Concept en schotelde het in 2022 de Airflow Concept voor. 

Heftig portierwerk dat het productiestadium natuurlijk niet haalt.

Kan de Halcyon Concept zo in productie? Welnee. Als rasecht studiemodel is de auto volgestopt en volgehangen met conceptuele poespas die het productiestadium nooit en te nimmer zal halen. Zo heeft de Chrysler geen B-stijlen, slaan de achterportieren naar achteren toe open én heeft de Halcyon Concept – net als diverse modellen van het Chinese HiPhi – kleine, omhoog scharnieren zijruiten die samen met het frame eromheen en een deel van het dak als waren het vleugeldeuren omhoog scharnieren.

Ook opvallend: terwijl veel autofabrikanten de enorme focus die ze een aantal jaren geleden op autonoom rijden hadden gedeeltelijk hebben laten varen, geeft Chrysler hoog op van de autonome vaardigheden van de Halycon. Zo moet de auto dankzij Stellantis' STLA AutoDrive-geheten hard- en software op niveau 4 autonoom rond kunnen gaan. Zonder handjes aan het stuur dus. In volledig autonome stand verdwijnt het stuurwiel dan ook in het dashboard. Het glaswerk is in autonome modus rondom elektrochromatisch te verduisteren voor net dat beetje meer rust en geborgenheid. De voorruit kan zich daarbij in een wat Chrysler de Stargazing Mode noemt omtoveren tot een sterrenhemel, allemaal dankzij augmented reality. Geen toekomstvisie zonder een passage over milieuvriendelijke materialen en dus meldt Chrysler trots dat 95 procent van het interieur uit dergelijk spul is opgebouwd. De Chrysler-logo's zijn daarmee vervaardigd uit gerecyclede CD's. Meer opvallende foefjes: de achterstoelen zijn volledig weg te klappen in de bagageruimte, het 15,6 inch grote centrale display is draaibaar én wegklapbaar, dankzij kunstmatige intelligentie weet de auto schijnbaar voordat jij het fris krijgt dat de temperatuur omhoog moet en de auto herkent zijn inzittenden op basis van biometrische gegevens en past daar vervolgens zaken als de verlichting in het interieur op aan. High-tech-bemoeienis waar we volgens Chrysler in de toekomst om staan te springen.

Meer technologische opvallendheden? De Halycon Conceopt heeft 800V lithium-sulfide-batterijen en kan tijdens het rijden door middel van inductie geladen worden. Daarmee heeft de Halycon Concept volgens de Amerikanen een oneindige actieradius. Dat weten ze mooi te brengen, maar daar heb je dus wel een heel bijzonder stukje weg voor nodig.

Video

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.