Chiptekort kost auto-industrie al €100 miljard

Eigen schuld, dikke bult

EV elektrische auto multitest Polestar Tesla

Het wereldwijde tekort aan microchips speelt ook de auto-industrie parten. Kreditverzekeraar Allianz Trade heeft becijferd dat het chiptekort de auto-industrie in 2021 en dit jaar in totaal al zo'n €100 miljard heeft gekost. Honderd miljard.

Het tekort aan microchips teistert al geruime tijd diverse industrieën, waaronder de de auto-industrie. Autofabrikanten schroefden aan het begin van de coronacrisis hun productie en dus ook het aantal bestellingen voor microschips terug. Doordat de economie uiteindelijk sneller aantrok dan verwacht, bleef de chipproductie achter bij de vraag ernaar. Het gevolg? De autoproductie is met miljoenen teruggelopen. wat leidt tot lange wachttijden en hoge occasionprijzen. Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade zijn er door het chiptekort al ongeveer 18 miljoen auto's minder geproduceerd.

Allianz Trade heeft becijferd dat dit de auto-industrie in 2021 en dit jaar zo'n €100 miljard heeft gekost. Volgens experts van Allianz Trade heeft de auto-industrie dit ten dele over zichzelf afgeroepen. "Om de klap van corona op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren", aldus Allianz. "Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie."

Naar verwachting houdt het chiptekort nog wel even aan, waarschijnlijk tot ver in 2023.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.