Chinese Kia Sportage opmerkelijk bijgepunt
Chinese keuzes
Kia heeft in China een gefacelifte KX5 gepresenteerd. Die auto kennen wij als Sportage, maar krijgt in het Verre Oosten een heel ander front aangemeten.
Onlangs schreven we over een bijzondere facelift die Hyundai in China had doorgevoerd op de Tucson. Voorafgaand aan de bijpuntsessie was die Koreaanse SUV ogenschijnlijk identiek aan 'de onze', maar tijdens de facelift had de auto een volledig eigen neus en een iets afwijkende achterkant aangemeten gekregen. Vandaag ondergaat de Kia Sportage een soortgelijke metamorfose.
We noemen de auto wel Sportage, maar in feite hebben we hier te maken met de KX5, 'onze' Sportage die door de joint-venture Dongfeng-Yueda-Kia wordt geproduceerd voor de Chinese markt. In China kun je overigens ook een SUV kopen die Sportage heet, maar dat is een auto die zijn basis deelt met deze Chinese Hyundai ix35, een auto die technisch leunt op de ix35 die tussen 2010 en 2015 in Nederland werd verkocht en inmiddels is vervangen door de huidige Tucson. Zijn we er nog? Goed, terug naar de vernieuwde KX5/Sportage.
In mei dit jaar maakte de Europese automarkt kennis met de gefacelifte Sportage. Voor China voert men een volledig andere facelift op de auto door. Dat begint al aan de voorzijde. De Chinese versie wisselt zijn bekende neus om voor een ronder ogende voorzijde. De koplampen lopen min of meer over in de grille en zijn iets lager op het front geplakt. Ook de bumpers zijn volledig anders dan die van onze Sportage (de rode auto op deze foto's). De voorkant doet nu zelfs enigszins denken aan die van de vorige generatie Sportage. Aan de achterkant lijkt Kia het ontwerp van de Europese versie te volgen. Lijkt, want hoewel de KX5/Sportage ook in China een lichtbalk tussen de achterlichten krijgt, zijn zowel de lichtunits als de lichtbalk iets anders van vorm. Hetzelfde geldt voor de achterklep; die blijkt in China toch echt anders te zijn met een hoger geplaatste 'luifel'.
De aanpassing van het KX5/Sportage-ontwerp houdt waarschijnlijk verband met een in China sterk afnemende vraag naar de auto. Vorig jaar werden grofweg 20.500 KX5's verkocht, terwijl het jaar ervoor nog ruim 60.000 exemplaren over de Chinese toonbank gingen.