Chinese autofabrikanten willen importheffing op auto's uit Europa
Reactie, tegenreactie
China en Europa zitten elkaar stevig in de weg. Het politieke spel wordt onder meer gespeeld op het autopodium. Europa dreigt al tijden met het invoeren van fikse importheffingen op uit China afkomstige elektrische auto's en nu zijn het de Chinese autobouwers die iets vergelijkbaars in China willen zien. Een importheffing voor uit Europa afkomstige auto's dus.
De Europese Commissie wil vanaf 4 juli hoge importheffingen invoeren voor in China afkomstige elektrische auto's. De Europese Commissie is van mening dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door de eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er stevige importheffingen van minimaal 17,1 en maximaal 38,1 procent. Nu komen er uit China geluiden die de autoriteiten oproepen om hogere importheffingen te laten gelden voor uit Europa afkomstige auto's. Dat melden Chinese staatsmedia, waaronder krant Global Times.
Chinese autobouwers zouden tijdens een door het Chinese Ministerie van Handel georganiseerde besloten bijeenkomst de autoriteiten hebben opgeroepen om 'krachtige tegenmaatregelen' te nemen. Daarbij citeert Reuters twee anonieme bronnen. Bij de bijeenkomst waren onder meer SAIC Motor en BYD aanwezig, maar ook vertegenwoordigers van Europese merken als BMW, Porsche en Volkswagen. De importheffing waarop door Chinese fabrikanten wordt aangedrongen, zou vooralsnog toepassing moeten worden op auto's met grote benzinemotoren.
Volgens Reuters werden er vorig jaar 196.000 auto's met een benzinemotor met een inhoud van 2,5 liter of meer vanuit China naar Europa verscheept. Duitsland is hierbij de grootste exporteur. Momenteel geldt voor dergelijke auto's al een importtarief van 15 procent. Eerder ging al het gerucht dat dat tarief verhoogd wordt tot 25 procent.