‘China zet in op waterstof’
BEV eruit, FCEV erin

Onlangs werd duidelijk dat de Chinese overheid de subsidies op EV’s wil gaan afbouwen. Volgens sommigen gaan waterstofauto’s het overgebleven gat opvullen.
Het reisje naar Japan dat de Chinese premier Li Keqiang in 2018 maakte, zou opvallend genoeg de aanleiding zijn voor de beleidsverandering. Volgens de China Daily Mail, dat over de vermeende voorliefde voor waterstof bericht, zou Keqiang in Japan geïmponeerd zijn geraakt door de Toyota Mirai. Vooral het feit dat de waterstofauto zich in enkele minuten laat volgooien maakte naar verluidt indruk, maar China Daily Mail noemt meer voordelen. Zou zouden bepaalde experts van mening zijn dat een auto met een brandstofcel efficiënter is dan een exemplaar met een groot accupakket en een stekker. Ook wordt de milieuschade die de productie van die accu’s veroorzaakt als belangrijk nadeel genoemd.
Over de efficiëntie van Fuel Cell Electric Vehicles zijn de meningen op z’n minst verdeeld, maar dat Japan heilig in de techniek gelooft, is wel duidelijk. In 2020 ontvangt het land de Olympische Spelen en dat evenement wordt gezien als de gelegenheid bij uitstek om te laten zien hoe ver de Japanners al zijn met de technologie.
1 miljoen in 2030
Of het tripje van Keqiang nu de oorzaak is of niet, volgens China Daily wordt de ontwikkeling en het gebruik van waterstofauto’s de komende jaren stevig gestimuleerd. In 2020 zouden er 5.000 van zulke voertuigen op de Chinese wegen moeten rondrijden, in 2025 50.000 en in 2030 al één miljoen. Ongetwijfeld komen er subsidies voor kopers, maar om het concept in de lift te helpen moeten er ook tankstations uit de grond worden gestampt.
Nu de subsidie op EV’s in 2020 in het geheel moet verdwijnen, houden de tot nu toe sterk van die handreiking afhankelijke Chinese EV-bouwers hun hart vast. Het nieuwe beleid zou zomaar eens een einde kunnen maken aan de stevige groei van de EV-verkopen in China. Het marktaandeel van auto’s met een stekker op de grootste automarkt ter wereld verdubbelde in 2018 naar 4,2 procent en de groei zette in de eerste maanden van dit jaar onverminderd door.
Lees ook

‘EU bezig met plan om e-fuels toe te staan na 2035’

BMW legt nieuwe typenamen vast

Ford Explorer: bekende naam, helemaal nieuw

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting

Polestar 2 BST edition 230: kleinere oplage, zelfde idee

Polestar-CEO haalt uit naar Elon Musk - Polestar 4 in beeld
Lezersreacties (198) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.