Chevrolet Corvette ZR1 toont twee verschillende vleugels in Europa
Veel minder camouflage
De Chevrolet Corvette ZR1 kwam op deze pagina’s al eerder voorbij, maar de krachtigste fabrieks-Corvette ooit laat zich nu voor het eerst in Europa zien. Met veel minder camouflage bovendien, en met twee verschillende achtervleugels.
Chevrolet test de erg Amerikaanse Corvette ‘gewoon’ op de Nürburgring in Duitsland. Dat is aan de ene kant misschien verrassend, maar aan de andere kant ook niet. Dit is immers een echte sportwagen, die eerder al eens werd gespot in het refererende gezelschap van een Porsche 911 GT2 RS. Zoals die auto de top van het Porsche 911-gamma markeert, zo is de ZR1 als vanouds de dikste en snelste Corvette. Dat zegt in dit geval wat, want de Chevrolet Corvette ZO6 heeft tegenwoordig al 679 pk. De ZR1 heeft echter een naam hoog te houden, want ook de laatste ZR1 – toen nog met de motor voorin – had al meer dan 750 pk.
Ditmaal is er nog een complicatie, want verantwoordelijk voor de positionering van de ZR1 in het gamma is de hybride Chevrolet Corvette E-Ray. Die is weliswaar iets minder krachtig dan de ZO6, maar met een 0-60-mijl-tijd van 2,5 seconden wel sneller. Knappe jongen die daar nog overheen gaat, maar we geven de ZR1 wel kansen. Er wordt namelijk gerekend op een vermogen van meer dan 800 pk, waarschijnlijk niet uit hybride-kracht, maar ‘ouderwets’ uit een LT7-V8 met in dit geval twee turbo’s.

Niet één, maar twee Corvettes ZR1. Let op de achtervleugels.
Deze testbeelden geven al veel meer dan de vorige weg hoe de ZR1 zich qua uiterlijk gaat onderscheiden, al lijkt dat wat we zien in alle eerlijkheid sterk op de ZO6. Wel is het nuttig om op te merken dat hier niet één, maar twee ZR1’s voorbijrazen. De 104m929 heeft de vier enorme stortkokers die we van de ZO6 kennen, terwijl de 105m108 een meer conceptuele uitlaatopstelling met twee kromme pijpen heeft. Belangrijker is het verschil in achtervleugel: laatstgenoemde heeft een enorm hoog, recht exemplaar, terwijl de eerstgenoemde auto beschikt over een in het midden sterk afdalende vleugel die sterk lijkt op – of identiek is aan – die van de ZO6. Of de grotere vleugel optioneel wordt of standaard, is net als de rest van de auto nog even afwachten.
Had je deze auto's al gezien?

Chevrolet Corvette C4 Convertible / Aut / Selective ride control / Extensive history / Very nice / ONLY 97539 km!
- 1995
- 97.539 km

Chevrolet Corvette C8 6.2 V8 Stingray Cabriolet 497PK 2LT 70 Years Edition
- 2023
- 4.732 km

Chevrolet Corvette C5 Convertible 5.7 V8 344pk Automaat NL-auto 59.000km NAP #NIEUW
- 1998
- 52.055 km