Caterham Seven 485 zwaait af met Final Edition
Nog één keer door naar 8.500 tpm
Het doek valt voor de heftige Caterham Seven 485. Wie als één van de laatsten in een vederlichte Caterham met atmosferische verbrandingsmotor wil stappen, kan terecht bij de Final Edition.
De Caterham Seven 485 werd in 2013 aangekondigd en verscheen in 2014, tien jaar geleden dus, voor het eerst op de Europese wegen. Die mijlpaal grijpen de Britten aan voor een ‘bittersweet’ nieuwtje: de introductie van de laatste 485-variant ooit. De 485 is de krachtigste versie van Caterhams welbekende rijdende sigaar, al staat het getal in de typeaanduiding niet voor het vermogen in pk’s. Dat blijft steken op 228 pk, een vermogen dat het turboloze 2,0-liter Ford Duratec-blok pas bij 8.500 toeren levert. Wie snel overweg kan met de handgeschakelde vijfbak, hakt daarmee in 4,1 seconden van 0 naar 100. De verklaring daarvoor is uiteraard het gewicht: zelfs als recente Final Edition weegt de Caterham maar 560 kg. De iets grotere en van een geavanceerder onderstel voorziene CSR is iets minder licht, maar houdt het nog altijd op 605 kg.
De Final Edition heeft speciale stickers, zwarte stoeltjes met alcantara en opschrift, een volledig bekleed interieur en is verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren. Caterham verzekert potentiële kopers ervan dat zij nog altijd het laatste woord hebben over de exacte uitvoering, dus reken er maar op dat elke Final Edition net even anders is. Caterham maakt in totaal 85 exemplaren, waarvan 25 van de CSR-variant. Prijzen beginnen bij €67.495, maar reken jezelf niet rijk: dat is zonder btw en bpm.
De toekomst
Caterham zegt dat de 485 het veld moet ruimen om plaats te maken voor andere modellen. Regelgeving omtrent emissies speelt ongetwijfeld een rol, maar de oplossing daarvoor staat al klaar. Ook Caterham gaat elektrisch, met een elektrische Seven en een grotere, Alpine A110-achtige Project V.