Caterham Project V krijgt Japanse aandrijflijn

Sportieve EV

Caterham Project V
Caterham Project VCaterham Project VCaterham Project VCaterham Project VCaterham Project V

Caterham kennen we van lichtgewicht scheurkanonnetjes met brandstofmotoren, maar de fabrikant werkt ook aan een elektrische sportcoupé. De Project V gedoopte nieuwkomer krijgt een aandrijflijn van Yamaha, maken de Britten nu bekend.

Denk je aan Caterham, dan denk je waarschijnlijk vooral aan de Lotus Seven-lookalikes waar het naam mee maakte. Die zijn er nog altijd en tegenwoordig kun je zelfs een elektrische krijgen. Dat smaakt naar meer, want Caterham komt met nog een EV. Onder de naam Project V stoomt het een heuse sportcoupé met elektrische aandrijflijn klaar. Vorig jaar ging het doek van de pre-productieversie, het echte werk laat nog even op zich wachten. Halverwege volgend jaar moet de auto klaar zijn, zo laat Caterham nu weten. Dat is niet de enige update die we krijgen; ook is nu bekend dat Yamaha Motor verantwoordelijk is voor de aandrijflijn.

Yamaha Motor zegt dat het een geheel nieuwe 'e-axle' ontwikkelt voor onder meer de Project V. De aandrijflijn wordt verder niet gespecificeerd, maar vorig jaar kregen we al wat belangrijke specificaties te horen. De Project V zou een 272 pk sterke elektromotor krijgen die de achterwielen aandrijft. De net iets meer dan een ton wegende EV moet daarmee in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h kunnen speren en een topsnelheid van 230 km/h bereiken. Er werd ook al gesproken over een 55 kWh grote accu, goed voor 400 km rijbereik.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.