Caterham komt met Supersport R
Het leek een merk dat een vrijwel slapend bestaan leidde, maar de laatste dagen is Caterham niet uit de actualiteit te slaan. Nieuwtje van de dag: de tweeliter Supersport R.
Het wordt de grote broer van de Seven Supersport, zo'n grote broer die je er graag bij roept als je gepest wordt. De tweeliter sigaar beschikt over een vermogen van 180 pk, aanleiding voor Caterham om circuitprestaties te beloven. Nou zijn de circuitprestaties van Caterham in de Formule 1 niet om over naar huis te schrijven, maar toch. De motor is de Ford Duratec die in drie jaar tijd tot een even betrouwbare als goed presterende krachtbron is uitgegroeid in het Caterham R300-kampioenschap.
Veel geld ben je niet voor deze opgevoerde blikvanger kwijt: het bouwpakket gaat in Groot-Brittannië 24.995 pond kosten, ongeveer 31.325 euro, en kant-en-klaar kost hij 3.000 pond meer, wat neerkomt op zo'n 35.075 euro. Hoewel Caterham een joint venture gesloten heeft met Renault voor de productie van 'gewone' sportwagens onder de iconische Alpine-naam, verloochent het zijn Seven-historie niet. Caterham ontwikkelt nu al bijna veertig jaar trouw deze auto gebaseerd op de Lotus Seven.
"De Supersport-formule heeft een snaar geraakt bij auto-enthousiastelingen en we hebben er alle vertrouwen in dat we voort kunnen bouwen op het succes van het origineel door het gamma uit te breiden met een R-model", zegt Caterham-ceo Graham Macdonald. "De prestaties zijn indrukwekkend, maar in combinatie met de feilloos reagerende wielophanging is hij uitgebalanceerd, bevredigend en plezierig om te rijden."