AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Caparo strikt Gordon Murray
4
De Britse Caparo Group wil auto's zuiniger en schoner maken. Ze willen dit bereiken door auto's lichter te maken en wie kan dat beter dan Gordon Murray? Voor zijn nieuwe project gaat hij aan de slag met nieuwe, lichte materialen.
De designer van de beroemde McLaren F1 gaat niet alleen meehelpen aan de bliksemsnelle Caparo T1, nee, hij is aangenomen als verantwoordelijke voor de geavanceerde concept auto's. Zijn doel is lichtgewicht voertuigen realiteit te maken. Caparo wil met Gordon's hulp lichte componenten en voertuigsystemen bouwen. Als er vraag naar is, zelfs een complete auto. Die vraag lijkt er nu te zijn want Murray wil een supercar maken op basis van de T25 city car. Het frame zal gemaakt worden van licht en sterk onconventioneel materiaal. Hierdoor zou de nieuwe auto goed bestand zijn tegen aanrijdingen. Het project is nog in een vroeg stadium. Zo is er bijvoorbeeld niets besloten over de lokatie van de motor.
De Zuid-Afrikaan Murray heeft een naam als het gaat om gewichtsreductie. Zo heeft hij meegeholpen aan de bouw van vele Formule 1-wagens. Natuurlijk is hij ook de man achter de 1.138 kilo zware McLaren F1. Maar een andere, iets minder bekende auto van hem, de Rocket, is helemaal een vedergewicht. Deze sportwagen weegt slechts 390 kg en dankzij een 1-litermotor uit een motorfiets is de Rocket is staat tot fantastische prestaties.