Cadillac op de goede weg met de XLR
Cadillac behoorde vroeger tot de beste luxemerken, maar kon zich in de jaren '90 in de VS niet meer meten met Lexus, BMW en Mercedes. Nu is GM's topdivisie weer op de weg terug.
De grote voorwielaangedreven Caddy's hadden niet alleen de handicap om 't tegen achterwielaangedreven concurrenten te moeten opnemen, ook wat kwaliteit betreft, liet GM's topdivisie het afweten.
Intussen is Cadillac er alles aan gelegen om zich weer onder de topmerken te kunnen scharen en legt het merk zich vooral toe op het leveren van kwaliteit. Zo werd de komst van de nieuwe CTS in Europa bijna een jaar uitgesteld om te zorgen dat hij de toets der kritiek zou kunnen doorstaan. En ook bij de spiksplinternieuwe XLR roadster staat de kwaliteit hoog in het vaandel.
De XLR werd in 1999 op de autotentoonstelling in Detroit als Evoq-concept car onthuld en zorgde voor een ware sensatie. Ook al hebben heel wat styling details 't niet gered bij de productieversie, de XLR is wel een opvallende en vooral chique verschijning geworden. Omdat hij wordt gebouwd op dezelfde bodemplaat als de toekomstige Chevrolet Corvette C6, die in januari wordt onthuld en omdat hij bovendien een kunststof carrosserie á la Corvette heeft, worden beide auto's in dezelfde fabriek gebouwd.
De Cadillac roadster is uitgerust met een verdwijndak, zoals bij de Mercedes SL, dat in een halve minuut keurig wordt opgevouwen in de bagageruimte. Het interieur is luxueus afgewerkt en uitgerust met luxe accessoires zoals een kleurenmonitor, navigatiesysteem, een cd-wisselaar in het dashboard of stoelverwarming en -koeling. Adaptieve cruise control en een head-up display in de voorruit ontbreken evenmin.
De XLR is verder uitgerust met Magnetic Selective Ride Control, ofwel MagneRide. Dat dempingsysteem wordt sinds vorig jaar op de Corvette toegepast. Het is continu de snelste en krachtigste demping en werkt op hobbelige en gladde wegen samen met tractie control voor maximumstabiliteit en met ABS voor een goede balans en stabiliteit bij het remmen. Verder heeft de XLR MagnaSteer, elektrische stuurbekrachtiging. Dat systeem vraag niet meer of minder kracht, maar de stuuruitslagen zijn op lage snelheid groter.
Onder de kap van de XLR staat de 4,6-liter V8 Northstar, die nu voor 't eerst in combinatie met achterwielaandrijving wordt toegepast en dus in de lengterichting is geplaatst. Nieuw zijn daarbij continu variabele kleptiming en een elektronisch geregelde gasklep. De V8 levert 320 pk, heeft een maximum koppel van 420 Nm bij 4.400 tpm en is gekoppeld aan een achterin geplaatste vijftraps automaat met sequentiële schakeling.
Tijdens een eerste rij-impressie maakte de nieuwe, sportieve Cadillac indruk met zijn soepele en veilige weggedrag. Samen met een keurige afwerking en de afwezigheid van kraakjes en rammels, kan je hoopvol zijn over de kansen van de XLR in het segment van de luxe sportieve roadsters. Een uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek no. 31 (23-30 juli).