BYD Yuan Up: nieuwe elektrische cross-over nu officieel
Gegarandeerd succes?
We kunnen je de BYD Yuan Up eindelijk in zijn geheel vanbinnen én vanbuiten laten zien. Het betreft een elektrische cross-over waarmee BYD heel wat Europese EV-klanten voor zich kan gaan winnen. Puur hypothetisch, vooralsnog. Over komst van de Yuan Up naar Europa is officieel nog niets bekend.
AutoWeek heeft de elektrische BYD Yuan Up al meerdere keren behandeld. We konden je de auto al in december vorig jaar voor het eerst laten zien op semi-officiële platen en begin dit jaar schotelden we je de eerste door BYD zelf vrijgegeven schimmige afbeeldingen voor. We volgen het Yuan Up-nieuws op de voet, maar dat doen we niet zomaar. De BYD Yuan Up is wat positionering betreft zonder meer een interessante. BYD - dat zijn Europese modellengamma in rap tempo uitbreidt - parkeert de Yuan Up nog een stap onder de Atto 3 in zijn modelhiërarchie. De Atto 3 - die ook in Europa te koop is - is 4,45 meter lang, terwijl de Yuan Up met zijn lengte van 4,31 meter een aardig maatje kleiner is. Die afmetingen maken de Yuan Up meer dan de Atto 3 een concurrent voor elektrische cross-overs in wat we het B-segment noemen. Denk daarbij aan de succesvolle Peugeot e-2008. Als BYD de Yuan Up met een andere naam (Atto 2?) en een vriendelijk prijskaartje op de Europese markt weet te brengen, zou de Yuan Up zomaar het eerdere succesverhaal van de MG ZS EV kunnen herschrijven, maar dan met zichzelf in de hoofdrol.
BYD Yuan Up: vanbinnen relatief eenvoudig.
De BYD Yuan Up is nu vanuit alle hoeken te zien. Niet alleen vanbinnen, maar óók vanbuiten. De Chinees heeft ondanks zijn afgeronde lijnen een relatief hoekige basisvorm. De designstijl sluit helemaal aan bij de modellen van de Dynastie-familie waarvan onder meer de in Nederland verkrijgbare Han en Tang deel uitmaken. De Seal en Dolphin zijn op hun beurten lid van de Ocean-reeks. De in China Yuan Plus geheten Atto 3 is in China ook deelgenoot van de Ocean-modelfamilie en dus zou deze kleinere Yuan Up best eens Atto 2 kunnen gaan heten. Als hij tenminste naar Europa komt uiteraard, want daarover zegt BYD vooralsnog niets.
De Yuan Up heeft een minder wulps en optisch eenvoudiger vormgegeven interieur dan de Atto 3. Het dashboard is vooral praktisch van opzet en bevat naast een digitaal instrumentarium en een flink en ongetwijfeld draaibaar infotainmentscherm weinig tot geen bedieningsorganen. Opvallend zijn de hoeveelheid knoppen op het stuurwiel en de wijze waarop de middentunnel is ingevuld. De middentunnel wordt door twee 'handgrepen' met de middenconsole verbonden. We zien een inductielader én een kristalachtige versiering op de bedieningshendel waarmee je de rijrichting kiest.
De BYD Yuan Up legt 1.430 tot 1.520 kilo in de schaal en heeft een 95 pk of 177 pk krachtige elektromotor. In China komt de Yuan Up op de markt met een 32-kWh accupakket en met 45 kWh aan elektrische longinhoud. De BYD Atto 3 is er in Nederland vanaf €38.990. Als de kleinere Atto 2 daar met enkele duizenden euro's onder weet te duiken, heeft BYD daarmee een mooi antwoord op de Peugeot e-2008. Die zit met zijn vanafprijs van €39.420 immers meer in het vaarwater van de Atto 3.