BYD wil bijverdienen aan Europese autofabrikanten met brandstofauto's
CO2-credits verkopen
BYD heeft een manier op het oog om ondanks de importheffingen toch flink bij te verdienen in Europa. Het wil 'uitstootruimte' verkopen aan Europese autofabrikanten.
Al jarenlang is er een levendige handel gaan in 'CO2-krediet'. Kort gezegd kunnen fabrikanten met een emissievrij of -arm wagenpark wat van hun 'uitstootruimte' verkopen aan andere autofabrikanten die anders de norm niet halen. Zo wist Tesla al meermaals flink bij te verdienen en nu is ook het Chinese BYD dat van plan.
Volgens Reuters is BYD al in gesprek met diverse partijen om emissierechten aan te verkopen. BYD wil met diverse autofabrikanten samen een soort groep vormen, waarbij de gemiddelde uitstoot mede dankzij de puur elektrische modellen van BYD onder de EU-norm uitkomt. Eerder zijn er al twee van dergelijke pools gevormd. Zo heeft Tesla dat gedaan met Stellantis, Toyota, Ford, Mazda en Subaru en zijn Smart en Polestar in een groep gegaan met de voor hen respectievelijk vertrouwde merken Mercedes-Benz en Volvo.
BYD kan flink verdienen aan de handel in emissierechten. Diverse fabrikanten hebben al aangegeven dat ze de nieuwe EU-norm niet verwachten te halen. De Volkswagen Group kan bijvoorbeeld een interessante partij zijn voor BYD; dat heeft het hard nodig.