BYD was 10 jaar geleden al in Nederland
Als taxi in Rotterdam, later ook in Brussel
BYD is een van de Chinese nieuwkomers op de Nederlandse markt. Toch? Ja en nee, want tien jaar geleden werden er ook al BYD’s afgeleverd in Nederland. In Rotterdam, om precies te zijn.
In 2022 werd bekend dat Louwman, bekend van onder meer de import van Toyota en Lexus, in Nederland verantwoordelijk zou gaan worden voor de import en verkoop van BYD’s. Sindsdien is het hard gegaan, want na de Tang, de Han en de Atto 3 zijn inmiddels ook de Dolphin en de Seal aan het menu van dit Chinese merk toegevoegd. BYD Auto is dan ook geen kleine jongen. Het bestaat in China al een jaar of twintig en is daar in die tijd uitgegroeid tot een ware gigant, vooral op het gebied van accu’s en EV’s. Het levert zijn accupakketten voor elektrische auto’s ook aan tal van andere autofabrikanten, waaronder, jawel, Tesla.
Het is dus niet zo gek dat BYD als één van de meest veelbelovende Chinese nieuwkomers wordt gezien. De grote vraag is alleen: hoe nieuw is het merk in Nederland eigenlijk? Tien jaar geleden, in 2013, dus, werden er namelijk ook al elektrische BYD’s op Nederlands kenteken gezet. Dat waren toen alleen geen gele, maar blauwe kentekenplaten. De enige afnemer was namelijk de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC, met excuses voor de spatie), die na een proef in 2013 besloot om de totale BYD-vloot uit te breiden tot ongeveer 25 stuks. Het doel was uiteraard om elektrisch taxivervoer aan te bieden, en dat was in 2013 nog niet zo makkelijk. Tesla’s waren duur, Leafs wellicht wat krap en verder was er niet zoveel.
De keuze viel daarom op de BYD e6, een soort ruime cross-over die geknipt lijkt voor het taxiwerk. Dat is niet toevallig zo, want BYD lijkt deze auto precies met het oog op dit soort markten te hebben ontwikkeld en zette de e6, niet alleen in Nederland, maar ook in andere Westerse landen en in thuisland China als taxi op de weg. Dichtbij huis was dat na Rotterdam bijvoorbeeld het geval in Brussel, waar met 34 stuks zelfs méér e6-en rondreden dan in Rotterdam.
De BYD e6 werd vanaf oktober 2014 ook in Brussel als taxi ingezet
De BYD e6 was een MPV-achtige cross-over die met een lengte van 4,56 meter ongeveer even groot is als de huidige Volkswagen ID4. De exemplaren in Rotterdam hadden een accupakket van 61 kWh en hielden het daarmee ‘tot 300 kilometer’ vol. Geen zuinigheidswonder, dus, maar de ontwikkelingen hebben in tien jaar tijd niet stilgestaan. Wie nu goed rondkijkt in Rotterdam, kan nog best weleens zo’n e6 aantreffen. Ze doen voor zover wij weten al heel lang geen taxidiensten meer, maar op gele platen zou tenminste een deelvan de vloot nog wel gewoon rond moeten rijden. Als goedkope elektrische occasion, al zal de onderdelenvoorziening niet optimaal zijn.