'BYD trapt op de rem, minder snel uitbreiden dan verwacht'

Grootste groei gehad?

BYD Atto 2

BYD is in de afgelopen jaren als kool gegroeid qua modellen, productie en marktaandeel wereldwijd. Nu lijkt er echter een beetje de rem op te komen.

BYD kennen we inmiddels in Nederland ook alweer een tijdje, maar in thuisland China is het al jaren een van de allergrootste in de auto-industrie. Wereldwijd gezien is het zelfs al dé grootste producent van stekkerauto's, dus dat zegt wel wat. Hier in Europa strooit het ook nog steeds nieuwe modellen over ons uit en wordt er ook werk gemaakt van lokale productie. Het kan niet op voor BYD, zo lijkt het. Toch is er nu langzaam wat aan het veranderen.

Reuters meldt dat de ogenschijnlijk eindeloze groei van BYD wat begint af te remmen, zodanig zelfs dat BYD zich genoodzaakt ziet om geplande uitbreiding nog eens tegen het licht te houden. Dat wil zeggen: BYD schroeft het tempo wat omlaag qua productie-uitbreiding en zou in sommige Chinese fabrieken zelfs al wat diensten hebben geschrapt. Bij sommige fabrieken zouden inmiddels een derde minder auto's van de band lopen dan eerder. Desalniettemin richt BYD voor dit jaar nog op krap 30 procent verkoopgroei, naar 5,5 miljoen auto's.

In Nederland lijkt de groei ook wat af te vlakken. Het ging aanvankelijk hard, want BYD verkocht in 2022 (het eerste jaar) nog 180 personenauto's in Nederland, gevolgd door 1.230 in 2023 en 3.210 in 2024. Dit jaar (tot en met mei) staat de teller volgens onze gegevens op 1.345 en lijkt het qua aantal ongeveer een herhaling van vorig jaar te worden. Dat terwijl er toch meer modellen van de partij zijn. We zijn benieuwd wat de nieuwkomers kunnen betekenen voor BYD. Er zit in elk geval op de langere termijn nog interessant spul in het vat.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.