BYD Sealion 7: BYD's aanval op Tesla Model Y start in Parijs

Belangrijke uitbreiding?

BYD Sea Lion 07

Het Europese leveringsgamma van BYD wordt spoedig uitgebreid met een belangrijk model: de Sealion 7. Daarmee opent het Chinese merk de aanval op de Tesla Model Y.

BYD verkoopt in Nederland al een diverse combinatie van modellen die in thuisland China verdeeld zijn over de Dynasty- en Ocean-modelreeksen. In Europa maakt BYD geen onderscheid tussen de verschillende modelreeksen. Sterker nog, het husselt ze vrolijk door elkaar. Zo zijn de BYD Dolphin en Seal modellen van de Ocean-reeks en maken de Atto 3 en Tang deel uit van de Dynasty-lijn. De BYD Seal U doet wat naamgeving betreft vermoeden lid te zijn van de Ocean-modellijn, maar heet in zijn thuisland China Song Plus en maakt daar in feite deel uit van de Dynasty-reeks. Relevanter is wat ze kunnen en waar ze in het gamma staan. In Europa heeft BYD nog geen regelrechte concurrent van de Tesla Model Y in huis, maar daarin komt nu verandering met de komst van de Sealion 7.

BYD Sealion 7.

De BYD Sealion 7 is zoals zijn naam duidelijk maakt een model van de Ocean-reeks. De auto zelf is niet nieuw, hij debuteerde immers al in november vorig jaar. Voor de Europese markt is de Sealion 7 echter wél nieuw. Tijdens de Autosalon van Parijs die vandaag over een week zijn poorten opent, beleeft de BYD zijn Europese debuut. BYD Europe omschrijft hem nogal optimistisch als 'grensverleggend'. Maar wat heeft de Sealion 7 dan wel niet te bieden?

De BYD Sealion 7 is een 4,83 meter lange SUV met een sterk aflopende daklijn. De in thuisland China 'Sea Lion 07' geheten auto is daarmee wat formaat betreft redelijk vergelijkbaar met de Tesla Model Y. De SUV is het eerste model dat op BYD's nieuwe e-Platform 3.0 Evo-basis staat. De Sealion 7 wordt in zijn thuisland aangeboden met LFP-accu's van 71,8 kWh, 80 kWh en 82,6 kWh  en kan met maximaal 240 kW snelladen. De kleinste accu is voor de Sealion 7 met 231 pk sterke elektromotor op de achteras. Het 80,6-kWh exemplaar is bestemd voor de modellen met een elektrohart van 313 pk op de achterwielen. Die krachtbron heeft de grootste actieradius. Volgens de Chinese WLTC-methode - die optimistischer is dan de hier gehanteerde WLTP-cyclus - schopt deze variant het tot een bereik van 610 kilometer. Het grootste accupakket is voor een vierwielaangedreven variant met twee samen 530 pk leverende elektromotoren.

Europese specificaties hebben we nog niet, die volgen waarschijnlijk spoedig. Eerder dit jaar dook de Sealion 7 al eens op in Nederland. Het is dus geen grote verrassing dat dit model in Europa op de markt verschijnt.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (149)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.