AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bumperkleven in Duitsland: maximaal 3 seconden!
131
Ze rijden hard waar het is toegestaan, maar aan afstand houden doen ze doorgaans wel, onze Oosterburen. Logisch, want de Duitse politie let er streng op of dat wel gebeurt. Er is nu een uitspraak van het gerechtshof die de 'bumperklever' nog meer houvast biedt.
Het gerechtshof Hamm heeft de grenzen voor het overschrijden van de veiligheidsafstand vastgesteld, lezen we op de site van onze collega's van AutoBild. Daarvoor wordt de vuistregel gehanteerd dat de minimale afstand op je voorligger minimaal de helft van je snelheid moet zijn. Rijd je dus 130 kilometer per uur, dan moet er 65 meter tussen jou en de auto voor je blijven.
Maximaal drie seconden mag deze minimum afstand korter zijn. Wie langer dichter op z'n voorganger rijdt, krijgt een boete. Wie zich wel aan 'de drie seconden regel' houdt, maar in dat tijdsbestek een afstand van 140 meter aflegt, kan echter ook een prent verwachten. Dan ben je toch aardig aan het doorstampen, je rijdt dan een slordige 168 kilometer per uur.
Lees ook
Vergelijkende test
Een goede plug-in hybride maken kan BYD ook al - Ford Kuga Plug-in Hybrid vs. BYD Seal U DMi
Achtergrond
Waarom Rusland nu het walhalla van Chinese autofabrikanten is
Achtergrond
Met de MG F kreeg de roadsterrevival nog meer momentum
Reportage
Zelfrijdende auto leek gecrasht maar is dankzij VW-dochter helemaal terug
Nieuws