Buick Electra knalt los!

Conceptgeweld!

Buick Electra Concept
Buick Electra ConceptBuick Electra ConceptBuick Electra ConceptQoros Milestone ConceptBuick Electra ConceptBuick Electra ConceptBuick Electra Concept

Meer conceptgeweld is afkomstig van het Amerikaanse Buick. Zijn Chinese tak heeft de Electra Concept gepresenteerd, een volledig elektrisch aangedreven studiemodel met een bekende naam.

Buick parkeert in China de Electra Concept, waarmee het merk een oude vertrouwde modelnaam uit de mottenballen haalt. 'Electra' werd tussen 1959 en 1990 gebruikt voor zes generaties van een relatief hoog gepositioneerde modelfamilie waarvan door de jaren heen diverse carrosserievarianten werden geleverd. Waar de oude Electra's nooit minder dan zes zescilinders en veelal juist V8's onder de kap hadden, is de Electra Concept veel meer een kind van deze tijd. Het is namelijk een futuristisch ogende SUV-achtige met een volledig elektrische aandrijflijn.

De Electra Concept geeft volgens zijn scheppers in zekere zin prijs wat Buick in ieder geval in China op EV-vlak van plan is. Het studiemodel is overgoten met een designtaal die Buick 'Potential Energy' noemt. Interessanter zijn de op opvallende wijze naar boven openslaande portieren en de glad ogende koets. Het model staat relatief hoog op zijn 23-inch wielen en lijkt daarmee een SUV-achtige, al doet de vorm van de carrosserie vermoeden dat de door SAIC-GM ontwikkelde showauto meer een sedan is. Buick omschrijft 'm zelf als een 'vierzits cross-over met een GT-uitstraling'. De koplampen bevatten led-matrixkijkers. Ook lager in de snuit nemen we ledtechniek waar. Opvallend is de plek waar het 'glaswerk' al begint: nagenoeg halverwege waar normaal gesproken de motorkap zich zou bevinden. Het interieur is net als het exterieur vrij simplistisch van opzet. Veel meer dan een futuristisch ogend stuurwiel en een gebogen display tref je er niet aan.

Onderhuids gaat General Motors' Ultium-batterijtechniek schuil, waarbij verschillende modules in het accupakket via wi-fi met elkaar communiceren en waardoor er fors minder bedrading nodig zou zijn. Daarnaast zouden de Ultium-batterijen tot zo'n 70 procent minder kobalt bevatten dan de conventionelere exemplaren. Het accupakket met een niet nader gespecificeerde capaciteit zou goed zijn voor een actieradius van 660 kilometer. Twee elektromotoren geven volgens Buick een gecombineerd vermogen van 593 pk af. De Electra Concept sprint daarmee vanuit stilstand in slechts 4,3 seconden naar 100 km/h.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.