Bugatti Chiron - Reportage

Occasion tussen aanhalingstekens

AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018

Je leest het in AutoWeek 51/52 2018

Autoverkopers. Soms doen ze het voor de kick van de verkoop, soms uit liefde voor auto’s, en soms spelen beide factoren een rol. Verkopen is topsport, vinden ze vaak. Als dat zo is, dan speelt Bart Wargerink − een relatief broekie in het vak − in de Champions League. Onlangs kreeg hij een nieuwe occasion-tussen-aanhalingstekens in zijn showroom, een icoon van de overtreffende trap: een Bugatti Chiron.

De Champions League voor autoverkopers dus. Het zal vast glamoureus zijn om erin mee te doen, maar is de druk een beetje uit te houden? De 32-jarige Bart Wargerink oogt ontspannen. Hij kijkt naar de imposant blinkende Bugatti Chiron en haalt zijn schouders op: “We zijn hier gewoon maar nuchtere Tukkers”, zegt hij. “Volgens mij is een Bugatti ook prima te verkopen. Wie in de markt is voor een auto als deze weet wat hij wil, weet wat er te koop is en weet wat de prijzen zijn. Het is een uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in.”

Wargerink is manager bij VDM Cars, een van oorsprong Nederlands bedrijf dat luttele meters over de grens in het Duitse Gronau is gevestigd. Hoewel hij de verkoop van de Bugatti redelijk nuchter beziet, verbaast Bart zich wel over de neveneffecten die zo’n miljoenen kostende supercar met zich meebrengt. Die zijn nogal bizar. “Het lijkt hier wel een pretpark”, zegt hij. “Toen de auto hier binnenkwam, was het herfstvakantie. Het was niet normaal hoeveel vaders en kinderen er toen kwamen kijken.

En ook nu nog gaat dat gewoon door, op doordeweekse dagen weten ze ons gewoon te vinden, hier op een afgelegen Gronaus industrieterrein.” Ondertussen haalt een lange, schuchtere jongen van een jaar of 18 stiekem zijn telefoon uit zijn broekzak. Met een vragende blik kijkt hij om zich heen, en dan maakt hij een foto van de Chiron die staat te blinken in het licht. Tien minuten later: een vader en zoon lopen binnen en vergapen zich aan dezelfde Bugatti. “Wat een mooie winkel heeft u!”, roept de vader joviaal als ze naar buiten lopen, met twintig kersverse foto’s van de Chiron op hun telefoon. Daar staat ondertussen alweer een oudere man bij te kijken. “Te duur”, zegt hij hoofdschuddend, “maar wat is hij mooi.” Bart kijkt er al niet meer van op.

MORGEN WEGRIJDEN

Wat hem betreft, zijn die bewonderaars een leuke afleiding van het werk. Want hoe nuchter Bart en zijn collega’s ook zijn, een Bugatti verkopen, doe je niet door achterover te leunen. Laat je niet afleiden door die Tukkerse nuchterheid: VDM Cars is een serieuze speler op de markt van exclusieve auto’s en Bart is een professional met maar één doel: een deal sluiten. Hij weet hoe je dat aanpakt en heeft een doeltreffend plan om de Bugatti aan een nieuwe eigenaar te helpen.

“Het gaat om de juiste advertentie. Die moet kloppen, en alle details van de auto moeten zichtbaar zijn. Onze allergrootste kracht is dat de auto hier ook echt staat. Bij wijze van spreken kan de koper er morgen mee wegrijden. Dat is uniek.” Op dit moment staat er een handjevol Chirons te koop. Het exemplaar bij VDM Cars heeft slechts 652 kilometer op de teller staan en moet een lieve € 3.986.500 opbrengen. Zeg dat even voluit voor jezelf: drie-miljoen-negenhonderd-zesentachtig-duizendvijfhonderd-euro. “We zitten aan de hoge kant”, geeft Bart toe, met gevoel voor understatement.

Hij vertelt dat het, ondanks het onwaarschijnlijke, bijna surrealistische bedrag, niet zo moeilijk is om een prijs voor een Chiron te bepalen. “Dat doe je aan de hand van het aanbod. Je kijkt wat de rest moet opbrengen en bepaalt aan de hand daarvan je prijs. De unieke kleurstelling en het feit dat hij bij ons direct beschikbaar is, maken dit de juiste prijs.” Zo nuchter kan het zijn.

HEEL, HÉÉL DIK

Maar nuchter of niet, de dag dat een heuse Chiron hun showroom binnenrolde, zullen Bart en zijn collega’s niet zo snel meer vergeten. “Niet te geloven, en we zijn hier echt wel wat gewend”, zegt hij. “Als ventje vond ik de Bugatti EB110 helemaal het einde. Daar had ik een schaalmodel van, van Bburago. Zulke auto’s blijven je bij, die gaan nooit meer uit je geheugen. Dat zal voor deze Chiron ook gelden, want laten we eerlijk zijn: met zulke auto’s kunnen werken, is een soort jongensdroom. 1.500 pk, 16 cilinders, en dan dat design en die afwerking. Hij is heel, héél dik.” De showroom is uitstekend beveiligd en sinds de Bugatti er staat, rijdt de bewaking ’s nachts de nodige extra rondjes langs VDM Cars. “Hoewel ik niet echt bang ben dat iemand een Bugatti steelt”, zegt Bart. “Daarvoor is hij veel te bijzonder. Ik vond het veel spannender om hem de showroom in te rijden. Heel langzaam, heel voorzichtig. Hij is ongelooflijk onoverzichtelijk en je moet er niet aan denken dat je iets raakt.

Deze auto is eigendom van een zakenrelatie, die zijn zinnen op de Chiron Sport heeft gezet. Wij verkopen deze Chiron voor hem, en dat willen we goed doen. Het punt is dat dit zo’n auto is waarbij één steenslagputje of één vlekje op het leer een deal kan laten afketsen. Alleen perfectie is goed genoeg. Er wordt dus ook absoluut niet meer mee gereden, ik moet er niet aan denken! Hij staat hier veilig, en blijft hier staan tot hij op weg gaat naar zijn nieuwe eigenaar.”

VERKOOPT ZICHZELF

Inmiddels is er serieuze interesse voor de Chiron, dus Bart heeft er alle vertrouwen in dat die nieuwe eigenaar over niet al te lange tijd bekend is. “Vanaf dag één scoort deze auto enorm veel kliks online”, zegt Bart. “De meeste daarvan zijn natuurlijk niet van serieus geïnteresseerden, maar na een paar dagen voelden we de animo.” Die animo komt vanuit alle hoeken van de planeet. “We zijn veel actief op mobile.de”, vertelt Bart. “Zo bereik je de wereldwijde markt het beste, en daarmee is het ook onze kracht dat we in Duitsland gevestigd zijn.” De kans dat de Chiron in Nederland belandt, acht Bart nihil, net als de kans dat hij de nieuwe eigenaar persoonlijk zal ontmoeten. “Deze auto hoef je niet te verkopen, hij verkoopt zichzelf. Je hoeft de koper niet te overtuigen met verhalen over opties, ingevulde boekjes of parkeerschades die nog worden weggewerkt. Niemand vraagt naar de apk of de onderhoudsinterval van een Chiron. Het contact verloopt telefonisch, per mail of via WhatsApp. De belangrijkste vragen zijn waar de auto is uitgeleverd, of de kilometers kloppen, of hij direct beschikbaar is en – zoals bij elke auto – of er nog wat van de prijs af kan”, zegt Bart. “Auto’s als deze worden vaak gekocht door drukke, succesvolle zakenlieden die niet de tijd hebben om de auto te bekijken.

De kans dat wij de nieuwe eigenaar ontmoeten, is dus klein. Waarschijnlijk ontvangen we een aanbetaling en gaat de auto op transport. Dat klinkt een beetje cynisch, maar van één ding kun je zeker zijn: een auto als deze wordt heus gekocht door een liefhebber. En die koopt dan tegelijk het geluk dat een Chiron waarschijnlijk alleen maar meer waard wordt. We zullen hem wel missen als hij weg is, want ik heb geen idee hoe we dit aanbod nog kunnen overtreffen.” De vraag is of dat nodig is, want ook hier is Bart nuchter: “Eerlijk gezegd vind ik het minstens zo leuk om een gewone Polo te verkopen. Dan is het contact met de klant nóg intensiever.

Mensen die een gewone auto kopen, doen verhoudingsgewijs een veel grotere uitgave dan iemand die een Chiron koopt, dus ook dan – juist dan – moet je als verkoper alles geven om die mensen een goede ervaring te bezorgen. Een Bugatti Chiron is al een ervaring op zich, daar kun je als verkoper niet zo veel meer aan toevoegen.” Als het koopcontract van de Bugatti eenmaal is getekend, stapt Bart straks in zijn Volkswagen Golf GTD om na een lange werkdag tevreden naar huis te rijden. Meer nog dan de aanwezigheid van de Bugatti zal hij dan de kijkers missen. “De Chiron maakt iedereen gelukkig.

Mensen vinden het een belevenis om hem alleen maar te zien. Zo lang hij hier staat, is iedereen welkom om te komen kijken, wij zullen niemand wegjagen. We begrijpen het namelijk als geen ander. Als jochies stonden we ons zelf ook te vergapen aan de mooiste auto’s, en dat willen we niemand afnemen. Als we op deze manier een beetje autoliefde kunnen aanwakkeren, doen we dat graag. Een auto is veel meer dan een voorwerp. Wij weten dat al, maar ‘onze’ Chiron heeft dat aan nog veel meer mensen laten zien. Daar worden we gelukkig van. Zo nuchter zijn we blijkbaar toch niet.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.