AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Brussel onderzoekt Italië om 'sjoemeldiesels' Fiat

Vermeend gesjoemel bij FCA verder onder de loep

Fiat logo embleem
De Europese Commissie is een juridische procedure begonnen tegen Italië in de dieselgate-affaire. Fiat Chrysler Automobiles wordt door meerdere partijen beschuldigd van gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. Italië zou daar als toezichthouder meer van weten.

Onder andere het Duitse ministerie van Transport en de EPA beschuldigen Fiat Chrysler ervan dieselauto's te verkopen die volgens de typegoedkeuring schoon zijn, maar in werkelijkheid meer schadelijke stoffen uitstoten dan de EU-regels toestaan.

De zogenoemde inbreukprocedure volgt op stappen die Brussel in december al heeft genomen tegen zeven EU-landen, waaronder Duitsland en Groot-Brittannië, omdat ze eerder hebben verzaakt de dieselfraude bij Volkswagen boven water te krijgen. Bovendien werden de betrokken fabrikanten niet aangepakt toen de fraude aan het licht kwam.

De nationale autoriteiten, zoals in Nederland de RDW, zijn verantwoordelijk voor het testen van de motoren op de uitstoot van schadelijke gassen, de typegoedkeuring van auto's en het markttoezicht. De commissie werd, zoals gezegd, door Duitsland geattendeerd op gesjoemel bij Fiat. Italië moet binnen twee maanden tekst en uitleg geven, maar ontkent fraude bij Fiat tot nu toe. De commissie kan uiteindelijk naar de Europese rechter stappen.

Europees toezicht

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) noemt de Fiat-zaak "een soap". Volgens hem is het "hoog tijd dat er orde op zaken wordt gesteld. Deze affaire onderstreept opnieuw het belang van onafhankelijk Europees toezicht, zodat EU-landen niet langer voor hun eigen industrieën een oogje kunnen toeknijpen."

De eind 2015 ingestelde speciale 'dieselgatecommissie' van het parlement concludeerde in april dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties.

Het EU-parlement verwierp in april echter een voorstel voor de oprichting van een EU-agentschap boven de nationale instanties.

PRIVATE LEASE Fiat

Lezersreacties (82)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
Gelukkig is het mooi weer voor het terras met bier en borrelnoten. Ik zit er klaar voor! Who joins?
Bofkont
Bofkont
  • 2
Hans denk je dat??

http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-je-tesla-niet-meer-zo-snel-oplaadt-als-voorheen-98657
Hier al een sjoemel tesla.

Verder oud nieuws dat ook FCA de kluit belazerd, elke diesel fabrikant past zijn foefje toe. Benieuwd naar de afloop net als Renault en Daimler.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bofkont: Bedankt, net even gelezen. "Sjoemel" eerste klasse!
Gubstra
Gubstra
  • 9
Duitsers, uitvinder van de voetbalterm 'Schwalbe '.Hoe naai ik een ander erbij.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ga maar lekker zoeken, ze vinden toch niks
Anoniem
Anoniem
  • 1
Maar Sergio had toch gezegd....
Anoniem
Anoniem
  • 1
@hanssolo: het probleem bij elektrisch rijden is dat de meeste elektriciteit van een kolencentrale komt. Deze centrales stoten ook schadelijke stoffen uit. De auto stoot misschien niks uit maar het probleem wordt verschoven naar de energiecentrales...
Carpe
Carpe
  • 0
Kolencentrales stoten weliswaar broeikasgassen uit, maar geen giftige gassen.
Bofkont
Bofkont
  • 2
Gubstra,

Is natuurlijk onzin, het was al duidelijk dat de Italiaanse overheid een oogje toekneep en de type goedkeuringen kwa uitstoot zo werden gegeven, Nu de EPA in de VS eer ook nog bovenop, wat had je anders verwacht??

Maar maak je niet druk, volgens jullie is alleen VAG die sjoemelt
Bofkont
Bofkont
  • 0
Okk,

Helemaal juist, en vergeet niet de fijnstof die een EV volop uitstoot.
Zo schoon is een EV niet, dat wil alleen de groene eco maffia ons doen laten geloven.
HansSolo
HansSolo
  • 1
Audi, het probleem is dat veel mensen dat denken. Het grootste deel van onze stroom wordt trouwens opgewekt met gas, een steeds kleiner deel met kolen, een klein deel nucleair en een steeds groter deel met duurzame energie. In onze huidige energiemix is de full EV bewezen 30% minder milieubelastend (TNO), terwijl het aandeel duurzaam de komende jaren alleen nog maar flink stijgt.

Interessant artikel waarin alles op een rij wordt gezet:

https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5
HansSolo
HansSolo
  • 0
Baidu, beetje Trumpiaans, graag ff Googlen

Kolencentrales stoten ook stikstofdioxide, zwaveloxide en kwik uit. Deze stoffen hebben zeer schadelijke gevolgen voor natuur en gezondheid: mensen in Nederland leven gemiddeld vier maanden korter door luchtverontreiniging met stikstofdioxide. En kwik, een giftige stof die zorgt voor cognitieve stoornissen zoals een verminderd IQ, komt via schelpdieren en vissen in o.a. zeehonden en zelfs mensen terecht.

Blijkbaar wonen er veel mensen in de buurt van een kolencentrale.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Nog meer misinformatie, EV's stoten juist minder fijnstof uit door het regeneratief remmen.

http://www.groen7.nl/fijnstofuitstoot-elektrische-autos-toch-echt-4x-lager/
Carpe
Carpe
  • 1
Hans, kolencentrales hebben in Nederland zowel reiniging van SOx als NOx. Graag even googlen of kijk op wikipedia.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ze zullen toch echt de regels met terugwerkende kracht moeten veranderen om FCA met succes van gesjoemel te kunnen beschuldigen.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Bellofski,
ik begrijp uit het artikel dat de aanklacht niet tegen FCA is gericht, maar tegen Italie in haar rol als toezichthouder.

Bofkont,
interessante sjoemelverdenking tegen Tesla
Carpe
Carpe
  • 0
Tesla doet er niet geheimzinnig over. Rustiger laden om de accu heel te houden. Klaar.
HansSolo
HansSolo
  • 1
In nl relatief schoon, Europees niet:

http://www.nu.nl/buitenland/4288103/duizenden-mensen-in-eu-sterven-jaarlijks-uitstoot-kolencentrales.html
Carpe
Carpe
  • 0
In Nederland heel schoon inderdaad, die kolencentrales. Fijn dat je het opgezocht hebt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Altijd boeiend om deelgenoot te worden het kinderlijke mensbeeld van hen die menen dat het slechte in de mens en de drang om de boel te belazeren alleen bij Duitsers en hun automerken voor komt. :-) Schattig toch?
Bofkont
Bofkont
  • 0
Bimmert,

Helemaal juist, goed gelezen!

Bello,

Die welbekende plaat is nog steeds aanwezig begrijp ik.
HansSolo
HansSolo
  • 0
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2f8ec5f1-65f7-41bf-b793-3fd58aa6ea03
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bimmert: uit het een volgt het ander toch?
Carpe
Carpe
  • 1
Nederlandse Kolencentrales stoten veel CO2 uit. Maar NOx, SOx en PM komt er nagenoeg niet uit. Sommigen kunnen nogal ongenuanceerd over kolencentrales schrijven. Veel energie wordt tegenwoordig opgewekt met gas. En iedereen weet stiekem hoe in de US het meeste gas gesproduceerd wordt (schalie). Maar gas heeft een schoon imago... maar bekijk het eens vanaf de bron.
HansSolo
HansSolo
  • 1
Scheelt toch nog wat uitstoot, ook giftig, als de kolencentrales dicht gaan in NL.
XJ II
XJ II
  • 0
De boordcomputer van mijn Alfa 156 JTDm fraudeert in ieder geval wel. Hij geeft een verbruik aan van 4,8 ltr/100 km, terwijl dat in werkelijk ruim 1:16,5 is. Dat is BTW niet alleen de eerste 20 minuten.....;-)
Carpe
Carpe
  • 0
Voor kolencentrales trek je het internationaal, maar voor gas niet. Jij bent ook een mooie.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Overigens begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt Bimmert, er staat toch precies in de tekst dat partijen FCA beschuldigen? Da's één. Twee is, dat als de Italiaanse overheid beschuldigd wordt, er dan automatisch wordt bedoeld dat FCA gesjoemeld heeft, anders hoefden ze de overheid als toezichthouder niet aan te pakken.
Carpe
Carpe
  • 1
Hans, even je document gelezen. NOx uitstoot waar je het over hebt (Nederland leven gemiddeld vier maanden korter door luchtverontreiniging met stikstofdioxide) daalt met nog geen 2% als ALLE kolencentrales in Nederland sluiten. Nou nou, dat zet zoden aan de dijk! Beetje Trumpiaans hoe je dit aanpakt ;-)
Bimmert
Bimmert
  • 1
Bellofski,
het is een wat warrig artikel, ik geef het toe. Maar de EC kan niet een autofabrikant beboeten, enkel lidstaten die in hun rol als toezichthouder steken laten vallen. Daar gaat het hier om. De beschuldigingen aan het adres van FCA door andere partijen zijn de aanleiding geweest de toezichthouder vragen te stellen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ja precies, en ik reageerde op het stukje dat FCA in staat van beschuldiging is gesteld. Als ze dat nu even eerst aantonen, dan kun je daarna eens naar de overheid als toezichthouder wijzen, lijkt mij.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Het komt er op neer dat de Trumpiaanse bewering van compleet schone kolencentrales niet klopt. Zelfs niet in Nederland. Afijn, het grootste probleem is de CO2 uitstoot en de vele verborgen subsidies. Kolencentrales gaan uiteindelijk toch allemaal dicht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik twijfel nooit aan de integriteit van Italianen. Die hebben het nota bene uitgevonden. Onbegrijpelijke actie dus.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zeg dat het niet waar is.... Onee, wacht, Omerta, we zwijgen. Il silenzio,....
Bimmert
Bimmert
  • 1
Bellofski,
Andere berichtgeving zoals nu.nl spreken over het gebruik van sjoemelsoftware door FCA
Carpe
Carpe
  • 0
Grootste probleem van kolencentrales is (zoals je uiteindelijk gelukkig ook inziet) de CO2 uitstoot. En het is geen renewable energie.
HansSolo
HansSolo
  • 1
Je claim dat een Nederlandse kolencentrale totaal geen giftige stoffen uitstoot klopt dus niet. Ze zijn hier wel relatief schoon, maar niet 100%.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De EC gaat Italië onderzoeken, de toezichthouder. (Dus niet FCA) Vorig jaar werd al een zevental andere landen genoemd waarbij het toezicht gebreken zou vertonen. Zijn van het onderzoek daarvan al resultaten bekend?
Carpe
Carpe
  • 0
Hans, niets is 100% schoon en onschuldig. Ook gas uit Groningen niet, want er zijn toch een aantal bewoners die met een gescheurd huis zitten.

Je blaast hoog van de toren over het aantal verminderde levensjaren in Nederland door NOx in de lucht, terwijl kolencentrales nog geen 2% van de NOx voor hun rekening nemen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik weet het Bimmert. Zo zijn ze. Hier hebben ze het gelukkig over vermeend gesjoemel en 'sjoemeldiesels' met aanhalingstekens, zoals het hoort zolang dat niet duidelijk is. Je kunt sjoemelen met de waarheid en met de regels, maar je sjoemelt niet als je je aan regels houdt. Moet die EC zichzelf niet eens gaan onderzoeken, zijn zij niet degene die de regels verzinnen? Uiterst vreemde gang van zaken.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Ik heb slechts aangegeven dat de bewering van een 100% schone kolencentrale gewoonweg niet klopt. Er komt nog steeds ook rotzooi uit, is dus slecht voor de gezondheid en leefomgeving. Ik zou er niet naast willen wonen.

De andere bewering van Audi dat de meeste stroom wordt opgewekt middels kolen klopt ook al niet.

Gas/nucleair is natuurlijk ook niet de eindoplossing, duurzaam opgewekte energie wel. Volgens mij zijn we het daarover eens.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Bellofski,

het was zo dat er onregelmatigheden zijn geconstateerd. FCA heeft tot op heden geen verklaring kunnen geven die sjoemelsoftware tegenspreekt. Het is volgens de EPA dus zo dat ze sjoemelen....

https://fd.nl/beurs/1202586/amerikaanse-rechtszaak-tegen-fiat-chrysler-om-sjoemeldiesels
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bimmert: ik lees het er niet in wat jij zegt. VS staat op het punt om Fiat te vervolgen, en Fiat bestrijdt dat ze sjoemelen. Fiat is klaar om er keihard tegenin te gaan, lees ik in het bloomberg verslag.
Carpe
Carpe
  • 0
Prima Hans, ik zal jouw opmerkingen over NOx en IQ verkeerd gelezen hebben.

Mijn advies aan jou: voordat je insinueert dat mensen dom zijn en maar even moeten googlen, eerst je feiten checken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vroeger sjoemelde Fiat met de kwaliteit.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Baidu, jouw quote:
"Kolencentrales stoten weliswaar broeikasgassen uit, maar geen giftige gassen."

Dat klopt feitelijk niet, ze stoten zeker wel giftige stoffen uit. Geef je zelf ook aan met de 2%.

Mijn quote:
"Kolencentrales stoten ook stikstofdioxide, zwaveloxide en kwik uit. Deze stoffen hebben zeer schadelijke gevolgen voor natuur en gezondheid: mensen in Nederland leven gemiddeld vier maanden korter door luchtverontreiniging met stikstofdioxide."

De laatste regel is om aan te tonen dat giftige uitstoot in algemene zin wel degelijk invloed heeft op onze gezondheid.
HansSolo
HansSolo
  • 0
http://www.co2ntramine.nl/informatie/informatie-over-kolencentrales/twaalf-redenen-waarom-kolencentrales-er-niet-moeten-komen/
Carpe
Carpe
  • 0
Hans, je hebt wat gelezen op de website van natuur & milieu en neemt dat klakkeloos aan. Sterker nog, je citeert hen letterlijk hier op de site. Je kunt nog 20 links verzamelen over kolencentrales en waarom ze er niet hoeven komen. Helemaal prima. Mijn punt blijft dat kolencentrales helemaal niet zo giftig zijn als in de groene media beweerd wordt en dat mensen die daar nuancering in aanbrengen niet dom zijn of Trump mensen zijn.
Carpe
Carpe
  • 0
"De laatste regel is om aan te tonen dat giftige uitstoot in algemene zin wel degelijk invloed heeft op onze gezondheid."

Ja, maar die uitstoot komt dus voor 98% NIET uit kolencentrales..
HansSolo
HansSolo
  • 0
Het gaat mij om de nuancering niet zo giftig of helemaal niet giftig, zoals in eerste instantie beweerd werd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bimmert

Jij hebt wel lef als je nieuwsberichten van de stagiaires op de nu.nl redactie als serieuze bron durft aan te halen...
HansSolo
HansSolo
  • 0
Het gaat in de discussie niet om relatief veel of weinig, maar of er überhaupt giftige uitstoot van kolencentrales komt. Er werd Trumpiaans beweerd dat er totaal geen giftige stoffen uit kolencentrales komen en dat is weerlegd. Dat is ook te lezen is in het aangehaalde onderzoeksrapport, waar de 2% uit komt.
Carpe
Carpe
  • 0
Ah, het gaat over nuancering!

" maar 2% WEL en dat is dus niet niks voor die paar centrales."

-het is nog geen 2%, het staat in het door jou aangehaalde rapport.
-Bovendien gaat het niet om een paar centrales, maar om alle kolencentrales in Nederland.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Slechts 10 kolencentrales die 2% landelijk rotzooi uitstoten is niet niks te noemen.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Bellofski,
FCA ontkent inderdaad. Maar een goede verklaring kunnen ze blijkbaar ook niet verstrekken.
Hoe het ook zij, voor Europa geldt dat Italië onvoldoende toezicht zou hebben gehouden volgens de EC.
Gubstra
Gubstra
  • 0
Als dit net zo grondig wordt uitgezocht als bij VW en daarna veilig opgeborgen zodat niemand kennis kan nemen van de resultaten, hoeft FCA zich geen enkele zorgen te maken.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Die 2% in het bewuste Tweede Kamer rapport gaat trouwens over de uitstoot van NOx (Stikstofoxiden) en PM2,5. (Fijnere fractie van fijn stof).

Daarnaast, blijkt uit hetzelfde rapport, stoten kolencentrales ook PM10 (fijn stof kleiner dan 10 µm), Hg (kwik) en SO2 (Zwaveldioxide) uit. Allemaal niet goed voor gezondheid en leefomgeving. De ongenuanceerde bewering dat kolencentrales helemaal geen giftige stoffen uitstoten is onwaar.
advies op maat
advies op maat
  • 0
Brussel heeft groene licht voor Duitse tool plannen en nou gaan zij FCA aanklagen voor sjoemel en er rijden miljoenen VW rond met sjoemel software die al bewijzen is. Duitsers hebben Brussel geannexeerd lijkt het op.
Dracae
Dracae
  • 0
Alles is relatief....

De productie van de grondstoffen voor accu's is bijvoorbeeld ook vervuilend en gaat vaak gepaard met schendingen van mensenrechten en steunen van dubieuze regimes.. het lijkt olie wel..

Laatst las ik ook een artikel over windmolens die te vroeg vervangen worden vanwege subsidies, zodat ze hun terugverdientijd nog niet bereikt hadden t.o.v. de energie die nodig was om ze te produceren...

Al dat gezegd hebbende.. denk ik toch echt dat een gemiddelde EV een stukje vriendelijker is voor de leefomgeving dan de gemiddelde diesel.
Dracae
Dracae
  • 0
Ps.. Advies op maat.... je spreekt goed Nederlands, voor een buitenlander...
HansSolo
HansSolo
  • 0
Advies op maat, ik weet niet waar je vandaan komt, maar wij hebben wel voldoende stroom om op de rijden. En die wordt per jaar steeds duurzamer opgewekt.
advies op maat
advies op maat
  • 0
@Hans, Dracea
Bedankt voor jullie complimenten maar hier gaat het om techniek en dat is ander vak dan Nederlands. En jullie hebben mij reactie goed kunnen begrijpen, gelukkig.

Hans,
Als in Nederland blijft 2% EV rijden dan wel maar als wij massaal elektrisch gaan rijden dan zeker niet. Er zijn veel EU landen die al te kort aan stroom hebben als België, Italië en Duitsland. Duitsland maakt laatste jaren heel veel groene stroom maar zij moeten 19 kerncentrales dicht sluiten en die capaciteit vervangen met duurzame stroom. Daar hebben zij tientallen jaren nodig.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is hier al voorbij gekomen dat Lancia alle websites van Europa uit de lucht gehaald heeft? Hoorde ik vanmiddag op een autogerelateerd praatprogramma op de radio. Sorry ben er even tussenuit geweest.
GT Power
GT Power
  • 0
Waarom wordt vw niet aangepakt EU! heeft vw te veel macht binnen de eu? Begin eerst bij vw bij hun is het bewezen! van mij mogen ze diesels afschaffen!
HansSolo
HansSolo
  • 0
Beste AOM, als iedereen in Nederland elektrisch zou rijden vergt dat slechts een capaciteit-verhoging van het net van 15-20%. EV's kunnen zeer makkelijk 's nachts uitgesteld laden wanneer er geen piekvraag is.

Stel nu dat alle personenauto’s in NL 100% elektrisch gaan rijden. Er zijn in 2013 ongeveer 8,7 miljoen personenauto’s in NL (bron: CBS). Die legden totaal 114,2 miljard km af. Met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van een elektrische auto van 0,15 kWh/km komen we dan uit op een extra verbruik van 17,1 miljard kWh. Het totale elektriciteitsverbruik in NL in 2013 is 119.1 miljard kWh. Dat betekent dat het elektriciteitsverbruik met 14.3% zou stijgen.
De overcapaciteit in de nacht is voldoende om het volledige wagenpark op te laden. Er hoeven dus geen extra elektriciteitscentrales bijgebouwd te worden.

Wanneer EV's gekoppeld zijn aan een smart grid kunnen de batterijen ook nog eens dienst doen als energiebuffer.