AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Brussel onderzoekt Italië om 'sjoemeldiesels' Fiat

Vermeend gesjoemel bij FCA verder onder de loep

Fiat logo embleem
De Europese Commissie is een juridische procedure begonnen tegen Italië in de dieselgate-affaire. Fiat Chrysler Automobiles wordt door meerdere partijen beschuldigd van gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. Italië zou daar als toezichthouder meer van weten.

Onder andere het Duitse ministerie van Transport en de EPA beschuldigen Fiat Chrysler ervan dieselauto's te verkopen die volgens de typegoedkeuring schoon zijn, maar in werkelijkheid meer schadelijke stoffen uitstoten dan de EU-regels toestaan.

De zogenoemde inbreukprocedure volgt op stappen die Brussel in december al heeft genomen tegen zeven EU-landen, waaronder Duitsland en Groot-Brittannië, omdat ze eerder hebben verzaakt de dieselfraude bij Volkswagen boven water te krijgen. Bovendien werden de betrokken fabrikanten niet aangepakt toen de fraude aan het licht kwam.

De nationale autoriteiten, zoals in Nederland de RDW, zijn verantwoordelijk voor het testen van de motoren op de uitstoot van schadelijke gassen, de typegoedkeuring van auto's en het markttoezicht. De commissie werd, zoals gezegd, door Duitsland geattendeerd op gesjoemel bij Fiat. Italië moet binnen twee maanden tekst en uitleg geven, maar ontkent fraude bij Fiat tot nu toe. De commissie kan uiteindelijk naar de Europese rechter stappen.

Europees toezicht

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) noemt de Fiat-zaak "een soap". Volgens hem is het "hoog tijd dat er orde op zaken wordt gesteld. Deze affaire onderstreept opnieuw het belang van onafhankelijk Europees toezicht, zodat EU-landen niet langer voor hun eigen industrieën een oogje kunnen toeknijpen."

De eind 2015 ingestelde speciale 'dieselgatecommissie' van het parlement concludeerde in april dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties.

Het EU-parlement verwierp in april echter een voorstel voor de oprichting van een EU-agentschap boven de nationale instanties.

PRIVATE LEASE Fiat

Lezersreacties (82)

Reageren