Britse autosector bezorgd om Brexit, corona en EV's

Donkere wolken

Nissan Sunderland Qashqai

De Britse auto-industrie verkeert in zwaar weer. Dit jaar zijn er door de coronacrisis veel minder auto's geproduceerd dan normaal, maar ook hangen er onzekerheden in de lucht door de Brexit en de uitdagingen om veel meer elektrische auto's te maken.

In oktober rolden in het Verenigd Koninkrijk iets meer dan 110.000 auto's van de band, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisatie Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Dat brengt het totaal voor dit jaar op 743.000, een derde minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Net als de rest van het Britse bedrijfsleven zien ook de autoproducenten reikhalzend uit naar een Brexit-deal. De Europese Unie is de grootste exportmarkt voor de auto's uit het VK. Verder moet de sector inspelen op de ban op de verkoop van nieuwe auto's die rijden op fossiele brandstoffen, die in 2030 ingaat. "Deze cijfers zijn opnieuw slecht nieuws voor een sector die hard wordt geraakt door Covid-19, Brexit en de ongekende uitdaging om in een periode van tien jaar volledig over te schakelen naar elektrisch aangedreven auto's", aldus topman Mike Hawes van de SMMT.

Eerder uitten fabrikanten al hun zorgen over de financiële gevolgen van een no-deal-Brexit. Die zou volgens kredietbeoordelaar Moody's de Britse autofabrikanten zelfs nog harder raken dan de coronacrisis.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.