Braziliaanse Renault Captur krijgt oude schoenen
Bijzondere wissel: Renault Captur op Dacia-platform
De modellen van Dacia gaan in Brazilië - wegens het ontbreken van historie aldaar - door het leven als Renaults. Kijken we in de Braziliaanse showroom van Renault, dan komen we daar slechts de Fluence (in feite een Samsung) en de Clio tegen. Met die Clio is iets bijzonders aan de hand. Dat betreft namelijk een uiterlijk opgefriste versie van de tweede generatie van de B-segmenter die in 1998 het levenslicht zag. Renault wil z'n modellengamma in het Zuid-Amerikaanse land uitbreiden met de Captur, maar ook daar gaat iets eigenaardigs mee gebeuren.
De Captur zoals wij hem kennen, staat op het B Platform van de alliantie Renault/Nissan, een basis waarvan ook 'onze' Clio gebruikmaakt, een auto die al een paar jaar jaar als vierde generatie op de markt is. Daarmee loopt de Europese markt twee generaties voor op de de Braziliaanse. Zodoende heeft Renault do Brasil ervoor gekozen om het platform van de Duster - die de Brazilianen als Renault kunnen kopen - te verbouwen. Dit Dacia B0-platform is overigens wel gerelateerd aan het B-platform.
Medio volgend jaar moet de Renault Captur in Brazilië te krijgen zijn. Vanbuiten moet-ie vrijwel identiek zijn aan de Europese Captur, al staat hij dus op het platform van de Duster. Onder de kap verwachten we dan ook dezelfde 1,6-liter viercilinder met 115 pk of de 148 pk sterke tweeliter vierpitter tegen te komen als die Renault in Brazilië in de Duster heeft liggen. Die eerste - een blok dat 181 gram CO2 per kilometer uitstoot - heeft van de overheid aldaar al het A-label gekregen.