'Brandstofversie van Fiat 500e lost volgend jaar oude 500 af'

Twee in één

Fiat 500e

Een opvallend gerucht: de Fiat 500 met verbrandingsmotoren moet dit jaar het veld ruimen en krijgt een opvolger in de vorm van een brandstofversie van de nu alleen nog elektrisch leverbare Fiat 500e.

Er bestaan momenteel twee verschillende Fiats 500. De bekendste is zonder meer die met verbrandingsmotoren, die simpelweg 500 heet. Dat is in de basis nog altijd de 500 zoals die in 2007 aan zijn retro-reïncarnatie begon. Met zijn bijna 17 jaar is die voor autobegrippen stokoud en het einde zou dan ook zeer nabij zijn. Al in juli valt volgens Automotive News het doek, vanwege nieuwe EU-veiligheidsreglementen waaraan de auto niet meer kan voldoen. Dat is nogal een aderlating voor Fiat, want de conventionele 500 verkoopt nog steeds goed. De Fiat 500e daarentegen lijkt wat tegen te vallen als het gaat om verkoopaantallen. Toch brengt die 500e waarschijnlijk de redding.

Automotive News, dat doorgaans goede bronnen heeft, begrijpt dat Fiat de 500e bij de kladden pakt en die klaarmaakt voor het gebruik van verbrandingsmotoren. Dat zou betekenen dat het nog door FCA ontwikkelde en destijds puur voor EV's bedoelde platform van de 500e dus toch ook ruimte biedt voor conventionelere aandrijflijnen. Door er een brandstof-500 op te ontwikkelen, zou Fiat er in elk geval wel veel meer uit halen dan nu, want de basis was ooit voor meer auto's bedacht, maar is uiteindelijk exclusief voor de 500e gebleven. Door de fusie van FCA met PSA is de strategie veranderd. Voor kleine EV's is er nu binnen Stellantis een basis die tevens ruimte biedt aan verbrandingsmotoren, maar vermoedelijk zou het ontwikkelen van een geheel nieuwe brandstof-500 op die basis meer werk zijn dan het aanpassen van de 500e.

Zo leerden we de huidige Fiat 500 met brandstofmotoren kennen in 2007.

Er zit een adder onder het gras: de 500e die straks als 500 door het leven gaat, zou pas begin 2025 klaar zijn. Fiat zou dat willen opvangen met de huidige 500 op benzine, door in de Poolse fabriek flinke voorraden op te bouwen. AutoWeek is in afwachting van een reactie van Fiat Nederland op de geruchten. De huidige 500 houdt het overigens nog niet geheel voor gezien, want de productie moet in Algerije verdergaan voor markten buiten de EU. Daarmee is de 500 ondanks zijn Europese einde nog altijd op weg om uit te groeien tot één van de Metusalems van de 21-eeuwse auto-industrie.

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.