'Brandstof wordt niet direct veel duurder door klimaatplannen EU'

'Overheid kan eigen keuze maken'

tanken benzine shell E5 Euro95

De brandstofprijzen zijn al hoger dan ooit en door een uitbreiding van de Europese 'CO2-heffing' zou je zeggen dat verder verhoging op de loer ligt. Dat hoeft niet per definitie het geval te zijn, stelt de directeur van De Nederlandsche Bank.

In juli werd het nieuwe klimaatpakket van de EU gepresenteerd door vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie. Onderdeel daarvan is dat het Europese emissiehandelssysteem moet worden uitgebreid zodat veel meer bedrijven hiermee te maken krijgen. Aanbieders van diesel en benzine aan de pomp zouden dan dus ook moeten gaan betalen voor CO2-rechten. Een uitbreiding van de Europese CO2-heffing hoeft niet per definitie een nog hogere benzineprijs in Nederland te betekenen. Dat zegt Olaf Sleijpen, directeur bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Sleijpen benadrukt dat de invulling van de nieuwe klimaatplannen van de Europese Commissie een politieke keuze is. Dan kan de overheid er ook voor kiezen om zich meer te richten op sectoren die nu nog geen uitstootbelasting betalen, aldus Sleijpen. De accijnzen op benzine, lpg en diesel zijn in ons land al erg hoog. Nederland verschilt daarin van andere landen, aldus Sleijpen. Dan kan de overheid er ook voor kiezen om de accijnzen wat te verlagen 'om dubbeltelling te voorkomen', zodat automobilisten straks niet veel meer kwijt zijn.

De Nederlandse brandstofprijzen zijn momenteel als volgt opgebouwd: 23 tot 31 procent (bij respectievelijk benzine of diesel) wordt volgens Shell bepaald door de prijs van ruwe olie. 21 procent is btw en 11 tot 14 procent (respectievelijk benzine en diesel) zijn exploitatiekosten. Het overgrote deel van de van de prijs bestaat uit accijnzen. Dat is bij benzine ruim 40 procent en bij diesel zo'n 35 procent.

Lezersreacties (127)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.