AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BPM-verlaging voor auto's op LPG of aardgas
Auto's met een lpg- of aardgasinstallatie af fabriek komen voortaan in aanmerking voor een bpm-korting. Dit heeft gunstige gevolgen voor de labeling, want tot heden werd bij lpg of aardgas uitgegaan van het verbruik en de daarbij behorende CO2-uitstoot van benzineversies.
Op deze manier worden automobilisten die rijden op aardgas of lpg dus beloond. Er komt een verbruiksmeting voor auto's die over een dergelijke installatie af fabriek beschikken. Nu nog is het energielabel dat op dergelijke auto's wordt geplakt, gebaseerd op de CO2-uitstoot van hetzelfde model op benzine. Niet echt eerlijk natuurlijk, want een auto op aardgas stoot ongeveer 20 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine-auto, een auto die op lpg loopt stoot 10 procent minder koolstofdioxide uit. Het valt te verwachten dat hierdoor meer auto's een A- of een B-label krijgen. De eerste letter levert een bpm-verlaging van 1.000 euro op, de B is nog altijd goed voor 500 euro korting. In de middenklasser hebben nu alleen de Volkswagen Passat Bluemotion en de Toyota Prius een A-label. Begin 2008 wordt de maatregel, die werd voorgesteld door het Ministerie van Economische Zaken, van kracht.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter
Achtergrond

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde
Autotest

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
Nieuws

Bij de elektrische Mercedes-Benz GLC moet je extra betalen voor maximaal bereik – Back to Basics
Vraag en Antwoord
