Bpm op komst, maar ‘Nederlandse ondernemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen’
Haast is geboden
Vanaf 1 januari 2025 moet er bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto bpm worden afgetikt, terwijl dat nu nog niet het geval is. Dit jaar leidt dat tot een heleboel registraties, want Nederlandse ondernemers zouden door de bank genomen nog helemaal niet zo happig zijn op elektrisch vervoer.
Die laatste claim komt van MKB Brandstof, het bedrijf achter de gelijknamige brandstofpas. Uit onderzoek onder 1.100 Nederlandse ondernemers blijkt dat slecht 23 procent de aanschaf van een elektrisch voertuig overweegt. Dan hebben we het over bedrijfsauto’s, al zijn volgens MKB Brandstof ook ondernemers met een personenauto in de meeste gevallen nog niet klaar om elektrisch te gaan rijden.
Bij de bedrijfsauto’s wordt – geen verrassing – de beperkte actieradius als een serieuze horde genoemd. Niet onterecht, overigens, want elektrische bedrijfsauto’s met een personenauto-achtige actieradius zijn er nog nauwelijks. Wat in de buurt komt, zoals een Volkswagen ID.Buzz, is in veel gevallen weer te klein of heeft een te beperkt laadvermogen.
Ondernemers vinden elektrische bedrijfsauto’s volgens het onderzoek ook te duur. Ook dat standpunt valt te verdedigen, al valt het vanaf volgend jaar ongetwijfeld relatief mee. ‘Dieselbusjes’ worden door de invoering van de bpm vanaf 2025 namelijk fors duurder. De berekening gaat niet trapsgewijs zoals bij personenauto's, maar tegen een vast tarief van naar verwachting €66,91 per gram CO2-uitstoot. Dat scheelt fors. Zo heeft een Renault Trafic BlueDCi 110 een CO2-uitstoot van 181 gram per kilometer, waarmee het bpm-bedrag volgens de voorgestelde tarieven op €12.110,71 zou uitkomen. Bij Ford knijpen ze ongetwijfeld in hun handjes, want de plug-inhybride Transit Custom houdt de theoretische CO2-uitstoot lekker laag en beperkt de bpm tot ‘slechts’ krap €2.500.
Dat veel ondernemers nog even snel een dieselbus op kenteken willen zetten, zal niemand verbazen. Bij Renault kregen we al te horen dat de gloednieuwe Master niet aan te slepen is. Ondertussen waarschuwt de RDW dat alleen voertuigen die voor 1 november ter keuring worden aangeboden, gegarandeerd voor 1 januari op kenteken gaan. Haast is dus geboden, want het is druk bij de keuringsstations nu het einde van het jaar in zicht begint te komen.